Orm med skrynkligt skin?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
1
Ratko:
Jag har en majsorm som är ca 6 månader gammal och 55 cm lång. För några dagar sedan var han helt matt och grå och hade väldigt mjölkiga ögon, alltså att han skulle ömsa. Dagen efter var den matta färgen och mjölkiga ögonen borta men hittar inget öns i terrariet. Och nu när ja höll i han såg man hur 1/3 av baken nästan blev skrynklig när han böjde kroppen. Det ser nästan ut som död hud typ nån som har någon tanke om det?

167
162
Imori:
Hej!
När ormens ögon går från mjölkiga till klara igen betyder det att den snart ska ömsa. Att skinnet som snart ska bort blir skrynkligt är normalt. Lämna den ifred.

Min boa har hållt kvar sitt skinn i 5-6 dagar ibland efter att ögonen blivit klara igen. Hon är inne på dag 4 i skrivande stund faktiskt.

24
1
Ratko:
Jaha då har ja fått de om bakfoten, va helt säker på att de mjölkiga ögonen var kvar tills att skinnet var helt ömsat

36
31
snakeside:
Vår majsorm är hopplös på att aldrig ömsa. Hon får grumliga ögon och blir alldeles "blå" över hela kroppen och man tänker att hon ska ömsa när som helst. Sen går det över och hon ömsar inte. Man väntar och väntar och väntar men dagarna bara går och inget öms händer. Första gången hann jag tänka att jag inbillat mig att hon var på väg att ömsa. Sen efter mer än en vecka så ömsar hon. Det har skett flera gånger nu så jag vågar säga att det är hennes tidsplan och det är inget annat att göra än att acceptera den.

Det bästa tipset är att inte mata och att låta honom vara mellan du ser de grumliga ögonen och att han faktiskt ömsar för huden är extra känslig den här tiden. Bara låt honom vara och rör honom inte och ge ingen mat. Han kan få ett extra stort mål när allt är klart istället. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild