Bönsyrse mat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Svalan:
Jag har nyligen skaffat min första bönsyrsa, en Rhombodera Kirbyi, han/hon har igår ömsat första gången hos mig och blivit till L5 eller hur man säger. Innan har han/hon ätit de större bananflugorna men nu verkar dem vara helt ointressanta. Så frågorna är: Vart kan man få tag på de större flugorna t.ex blue bottle, krullvingade flugor och går det bra att mata med mjölmask under tiden jag skaffar annan mat?   
 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Svalan skrev:
Jag har nyligen skaffat min första bönsyrsa, en Rhombodera Kirbyi, han/hon har igår ömsat första gången hos mig och blivit till L5 eller hur man säger. Innan har han/hon ätit de större bananflugorna men nu verkar dem vara helt ointressanta. Så frågorna är: Vart kan man få tag på de större flugorna t.ex blue bottle, krullvingade flugor och går det bra att mata med mjölmask under tiden jag skaffar annan mat?   
 

Mjölmask, dubior och/eller syrsor borde fungera alldeles utmärkt, så jag skulle inte krångla med flugor. De bönsyrsor som hör till Mantidae-familjen är glupska och brutala och kan ta stora bytesdjur vars kroppsmassa nästan motsvarar dess egen (riktigt så stora byten rekommenderar jag inte som huvudföda, eftersom bönsyrsan i så fall skulle bli smällfet på en enda matning, men poängen är att de klarar det mesta). Mjölmask eller andra insekter i samma storlek ser ut att vara alldeles lagom för den på bilden. 

10
9
Aelic:
Det är en del krongel med flugor men fördelen är att man kan kasta in dom och lämna dom även om de inte blir äta så kommer de inte kunna skada ditt djur.
ska försöka sammanfatta hur jag gör men finns säkert smidigare sätt.

Jag köper maggot från sportfiskebutik som jag låter bli till flugor.

förvarar maggoten i en kyl och plockar ut ca5 st varannan dag som jag lägger i en liten burk och låter dom bli puppor och sedan lägger over dom i en stor burk med alla andra, tror det tar 10-15 dagar innan de blir flugor.
i den stora burken finns ett hål som jag har en tvättsvamp så inga smiter ut men jag tar bort den för att få ut dom i en fångst kopp. koppen ställer jag i kylen 15-20min så flugorna slutar flyga och sitter stilla och kan då snabbt och lätt kasta in dom till en tex bönsyrsa eller hoppspindel

Den stora burken bör inte öppnas helt för det luktar kanska illa men bara ett hål så märks det sällan när jag föröver dom.
Denna burk ser förjävlig ut för jag använt den några månader.

Har även haft vissa bönsyrsor som tyckt att flugorna var för stora men kunde då ge maggoten direkt till dom för det mesta.

edit: maggots ska inte läggas direkt i den stora bunken pga de försöker kryga in i de gammla kokongerna som finns och fastnar vilket resulterar oftast i en misslyckad omvandling till fluga

6
1
Svalan:
Tack för svaren! Ska pröva köpa maggots:)

14
3
Koffa:
Skulle nog hålla mig borta från syrsor om jag va du. Hade bönsyrsor (2st) för ett par år sedan och båda fick nån sjukdom på/i ögat som gjorde att hela det ögat ruttnade bort typ. Sökte en hel del på nätet då och kunde bara hitta någon som sa/gissade på att det kunde komma från fodersyrsor. Såg en video häromveckan där dom sa just det också att hålla sig borta från att mata med syrsor då dom kunde bära på smittsamma sjukdomar. 

Kan ju vara osant eller bara liten risk men jag kommer iaf ta det säkra före det osäkra framöver.^^

6
1
Svalan:
Har också hört det så undiviker det:)

14
0
Langstrumpan:
Aelic skrev:
Det är en del krongel med flugor men fördelen är att man kan kasta in dom och lämna dom även om de inte blir äta så kommer de inte kunna skada ditt djur.
ska försöka sammanfatta hur jag gör men finns säkert smidigare sätt.

Jag köper maggot från sportfiskebutik som jag låter bli till flugor.

förvarar maggoten i en kyl och plockar ut ca5 st varannan dag som jag lägger i en liten burk och låter dom bli puppor och sedan lägger over dom i en stor burk med alla andra, tror det tar 10-15 dagar innan de blir flugor.
i den stora burken finns ett hål som jag har en tvättsvamp så inga smiter ut men jag tar bort den för att få ut dom i en fångst kopp. koppen ställer jag i kylen 15-20min så flugorna slutar flyga och sitter stilla och kan då snabbt och lätt kasta in dom till en tex bönsyrsa eller hoppspindel

Den stora burken bör inte öppnas helt för det luktar kanska illa men bara ett hål så märks det sällan när jag föröver dom.
Denna burk ser förjävlig ut för jag använt den några månader.

Har även haft vissa bönsyrsor som tyckt att flugorna var för stora men kunde då ge maggoten direkt till dom för det mesta.

edit: maggots ska inte läggas direkt i den stora bunken pga de försöker kryga in i de gammla kokongerna som finns och fastnar vilket resulterar oftast i en misslyckad omvandling till fluga


Jag har också försökt att kläcka maggots, men massor av dem lyckas inte ta sig ut ur puppan när de är färdiga. Bara huvudet kommer ut och sedan dör de. Några tips på vad det kan bero på? Smart burk med "svampkorken" och fångstburk! Skall jag ta efter... :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild