SJV’s omarbete på L80 / information från SHR

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Enigt, jag gick precis med i SHF och har ambitioner att vara med årligen i syfte att stötta föreningen. 23:- i månaden är inga pengar vilket det blir om man snittar 280:- 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
LorenzoLamas skrev:
Det blir ungefär som de som vill att facket ska hjälpa till, se till så att lönerna ökar osv, men som själva inte vill betala fackföreningsavgift.

Man behöver inte älska allt en förening gör eller älska alla föreningens medlemmar, men gillar man sin hobby och vill ha den kvar utan onödiga begränsningar är det en bra idé att stötta arbetet genom ett medlemsskap. 

Tyvärr vill många åka snålskjuts. Man tycker att "det där kan föreningarna jobba med", men själv vill man bidra med ett absolut minimum.


Jag instämmer helt med att folk borde gå med i föreningar, men jag tror ändå det finns goda skäl till en namninsamling utanför föreningen. Nu killgissar jag lite och vet inte hur bra mitt resonemang håller, men såhär tänker i alla fall jag.

Terrariedjur har ofta uppemot hundra personer online åt gången. Jag hittar inget totalt antal medlemmar, men jag gissar att det är extremt många (anders får gärna flika in hur många för jag är genuint nyfiken). Sen har vi massor med Facebook-grupper, de största verkar ha nästan 8 tn medlemmar och räknar man med med alla små mer specifika grupper blir det nog fler.

Jag vet inte hur många medlemmar SHR har, så om någon vet får ni gärna flika in det, men jag gissar på att det är betydligt färre.

Hur bra fördelarna med att gå med i en förening är så skulle det krävas ett mirakel för att ens i närheten av alla tiotusentals användare på den här sidan och i Facebook-grupperna skulle gå med. Många tänker nog att de inte är så inbitna, ser inte fördelarna eller är allmänt pessimistiska, vilket är tråkigt men sant. Däremot skulle nog betydligt fler absolut kunna fylla i en namninsamling på ett par minuter.

Då är ju frågan, vill man ha en öppen namninsamling där alla extremt många namn kan bli hörda, eller ska man hålla den inom föreningarna, säga till folk att gå med i dem, och nöja sig med underskrifter från det befintliga medlemsantalet och kanske hundratal nya medlemmar som bäst (grov uppskattning, jag kan ha fel) som kan skriva på?

(Jag själv har bara varit aktiv medlem i SDS, men kommer definitivt överväga att kolla in SHR också, men jag tror fortfarande att en öppen namninsamling vore en bra idé)


15
73
LorenzoLamas:
EmanuelKarl skrev:

Jag instämmer helt med att folk borde gå med i föreningar, men jag tror ändå det finns goda skäl till en namninsamling utanför föreningen. Nu killgissar jag lite och vet inte hur bra mitt resonemang håller, men såhär tänker i alla fall jag.

Terrariedjur har ofta uppemot hundra personer online åt gången. Jag hittar inget totalt antal medlemmar, men jag gissar att det är extremt många (anders får gärna flika in hur många för jag är genuint nyfiken). Sen har vi massor med Facebook-grupper, de största verkar ha nästan 8 tn medlemmar och räknar man med med alla små mer specifika grupper blir det nog fler.

Jag vet inte hur många medlemmar SHR har, så om någon vet får ni gärna flika in det, men jag gissar på att det är betydligt färre.

Hur bra fördelarna med att gå med i en förening är så skulle det krävas ett mirakel för att ens i närheten av alla tiotusentals användare på den här sidan och i Facebook-grupperna skulle gå med. Många tänker nog att de inte är så inbitna, ser inte fördelarna eller är allmänt pessimistiska, vilket är tråkigt men sant. Däremot skulle nog betydligt fler absolut kunna fylla i en namninsamling på ett par minuter.

Då är ju frågan, vill man ha en öppen namninsamling där alla extremt många namn kan bli hörda, eller ska man hålla den inom föreningarna, säga till folk att gå med i dem, och nöja sig med underskrifter från det befintliga medlemsantalet och kanske hundratal nya medlemmar som bäst (grov uppskattning, jag kan ha fel) som kan skriva på?

(Jag själv har bara varit aktiv medlem i SDS, men kommer definitivt överväga att kolla in SHR också, men jag tror fortfarande att en öppen namninsamling vore en bra idé)


De som jobbar ideellt med föreningsarbete lägger fritid på att jobba med det som medlemmarna vill att föreningen ska göra, samt verkar för att bevaka medlemmarnas intressen och se till att skapa värde i och nytta av ett medlemsskap.

Är det inte lite magstarkt att föreslå att dessa även ska lägga fritid på att bevaka icke-medlemmars intresse?
Varför ska någon gå med i en förening om man får hjälp av föreningen utan medlemsskap?

Du skulle kanske kunna starta en lista för namnunderskrifter och jaga folk till att skriva på? Jag bidrar gärna med min autograf. 


5108
3880
Tropfrog:
LorenzoLamas skrev:

De som jobbar ideellt med föreningsarbete lägger fritid på att jobba med det som medlemmarna vill att föreningen ska göra, samt verkar för att bevaka medlemmarnas intressen och se till att skapa värde i och nytta av ett medlemsskap.

Är det inte lite magstarkt att föreslå att dessa även ska lägga fritid på att bevaka icke-medlemmars intresse?
Varför ska någon gå med i en förening om man får hjälp av föreningen utan medlemsskap?

Du skulle kanske kunna starta en lista för namnunderskrifter och jaga folk till att skriva på? Jag bidrar gärna med min autograf. 



Varför skulle inte aktiviteten att samla in så många namnunderskrifter som möjligt bland icke medlemmar stödja befintliga medlemmars intressen?

Jag ser ingen intressekonflikt i detta. En sån aktivitet rentav skulle ge fler medlemmar?

Mvh
Magnus 

15
73
LorenzoLamas:
Tropfrog skrev:


Varför skulle inte aktiviteten att samla in så många namnunderskrifter som möjligt bland icke medlemmar stödja befintliga medlemmars intressen?

Jag ser ingen intressekonflikt i detta. En sån aktivitet rentav skulle ge fler medlemmar?

Mvh
Magnus 

Jag ser heller ingen intressekonflikt, men vill man inte gå med i en förening borde föreningens arbete inte vara något man uppskattar eller vill dra nytta av.

15
73
LorenzoLamas:
Tyvärr tror jag att nästan all argumentation bottnar i en ovilja att öppna plånboken och betala medlemsskap. Man vill ha nytta av föreningens arbete, betala kan andra göra.

15
73
LorenzoLamas:
Man kan nog tyvärr sammanfatta terrariehobbyn så här:

Vill jag att föreningen ska ha framgång i sitt arbete med att värna om vår hobby?

Antagligen

Är jag villig att stärka föreningen genom att öppna plånboken och gå med, vilket är en minimal arbetsinsats jämfört med att faktiskt jobba med att hjälpa hobbyn?

Antagligen inte




Risken finns att vi får den hobby vi förtjänar. Vår motpart i flera frågor är djurrättsorganisationer. Deras medlemmar är inte för snåla för att betala medlemsavgiften vilket gör att de är många gånger fler än oss och har en större tyngd i sina argument.

15
73
LorenzoLamas:
Sveriges herpetologiska riksförening arbetar aktivt för att så inte ska ske, vi motarbetar en begränsning av vår hobby. Ju större förening, desto starkare blir vi. Varför inte gå med i den förening som jobbar (oavlönat) för din hobbys bästa? Det är ingen engångsföreteelse att SHR jobbar mot politiker och myndigheter för att bevaka hobbyns intressen, det händer rätt ofta. Kan det vara värt 280kr om året att hobbyn bevaras? Jag tycker det. Vårt ord väger tyngre om vi är en större förening. Varför ska JBV lyssna på en förening som folk inte vill gå med i ens när det krisar?

Varför inte gå med i den förening som jobbar (oavlönat) för din hobbys bästa? Det är ingen engångsföreteelse att SHR jobbar mot politiker och myndigheter för att bevaka hobbyns intressen, det händer rätt ofta.

Förutom detta så tar de ideella krafterna fram en medlemstidning, anordnar mässor och anordnar aktiviteter för medlemmarna (föreläsningar/exkursioner/sociala träffar/Hammresor/osv).

Tyvärr jobbar vi lite i motvind.

Man kan nog tyvärr sammanfatta terrariehobbyn så här:

Vill jag att föreningen ska ha framgång i sitt arbete med att värna om vår hobby?

Antagligen.

Är jag villig att stärka föreningen genom att öppna plånboken och gå med, vilket är en minimal arbetsinsats jämfört med att faktiskt jobba med att hjälpa hobbyn?

Antagligen inte.

Risken finns att vi får den hobby vi förtjänar. Vår motpart i flera frågor är djurrättsorganisationer. Deras medlemmar är inte för snåla för att betala medlemsavgiften vilket gör att de är många gånger fler än oss och har en större tyngd i sina argument. För många i hobbyn är det lättare att hitta 280 ursäkter för att inte gå med, än att faktiskt gå med och stötta sin egen hobby.

En del tycker att föreningen ska företräda även de som inte är medlemmar, att de som redan jobbar ideellt för medlemmarnas bästa även ska jobba ideellt för icke-medlemmar. Det blir ungefär som de som vill att facket ska hjälpa till, se till så att lönerna ökar osv, men som själva inte vill betala fackföreningsavgift.

Man behöver inte älska allt en förening gör eller älska alla föreningens medlemmar, men gillar man sin hobby och vill ha den kvar utan onödiga begränsningar är det en bra idé att stötta arbetet genom ett medlemsskap. 

Tyvärr vill många åka snålskjuts. Man tycker att "det där kan föreningarna jobba med", men själv vill man bidra med ett absolut minimum och helst ingenting. De som jobbar ideellt med föreningsarbete lägger fritid på att jobba med det som medlemmarna vill att föreningen ska göra, samt verkar för att bevaka medlemmarnas intressen och se till att skapa värde i och nytta av ett medlemsskap. Är det inte lite magstarkt att föreslå att dessa även ska lägga fritid på att bevaka icke-medlemmars intresse?
Varför ska någon gå med i en förening om man får hjälp av föreningen utan medlemsskap?

Tyvärr tror jag att nästan all argumentation bottnar i en ovilja att öppna plånboken och betala medlemsskap. Man vill ha nytta av föreningens arbete, betala kan andra göra. Vad kan det annars finnas för starka skäl att inte vilja bidra till sin egen hobbys överlevnad? Förutom de 280 anledningar du redan hittat?

Mvh Rickard, medlem

Vill du gå med i en förening som jobbar för din hobbys bästa kan du klicka på denna länk:

shr-herp.se/styrelsen/medlemsskap/

5108
3880
Tropfrog:
LorenzoLamas skrev:


En del tycker att föreningen ska företräda även de som inte är medlemmar, att de som redan jobbar ideellt för medlemmarnas bästa även ska jobba ideellt för icke-medlemmar. Det blir ungefär som de som vill att facket ska hjälpa till, se till så att lönerna ökar osv, men som själva inte vill betala fackföreningsavgift.

Tyvärr vill många åka snålskjuts. Man tycker att "det där kan föreningarna jobba med", men själv vill man bidra med ett absolut minimum och helst ingenting. De som jobbar ideellt med föreningsarbete lägger fritid på att jobba med det som medlemmarna vill att föreningen ska göra, samt verkar för att bevaka medlemmarnas intressen och se till att skapa värde i och nytta av ett medlemsskap. Är det inte lite magstarkt att föreslå att dessa även ska lägga fritid på att bevaka icke-medlemmars intresse?
Varför ska någon gå med i en förening om man får hjälp av föreningen utan medlemsskap?



Jag ser inte någonstans i denna tråden att någon vill att SHR skall jobba för de som inte är medlemmar. Vi pratar om namninsamlingar och den kritiska massan. Du nämner djurskyddsorganisationer som vår motpart. De står ju på stan och samlar in namn från alla som passerar, medlemmar eller inte. Jobbar de då ideellt för icke medlemmar eller arbetar de faktiskt för sina medlemmar? Jag anser det senare. En namnunderskrift betyder precis lika mycket för medlemmarna oavsett vem som gjort den. 

Jag tycker att det är oerhört trångsynt av en förening som sysslar med påverkanspolitik att inte vända sig utanför sin medlemskrets för namninsamlingar.

För övrigt inte medlem själv, men skulle gärna bidra med en namnunderskrift om förslaget känns välformulerat och att jag håller med. Det gör jag förövrigt åt djurskyddsorganisationer också.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
LorenzoLamas skrev:
Är det inte lite magstarkt att föreslå att dessa även ska lägga fritid på att bevaka icke-medlemmars intresse?
Varför ska någon gå med i en förening om man får hjälp av föreningen utan medlemsskap?

Jag tror du missat poängen lite. Jag respekterar att du inte håller med mig, men ville bara förtydliga min poäng lite. Detta blir nog mitt sista inlägg i tråden, sedan lämnar jag det till er att diskutera vidare. Förlåt för off topic :)

Jag är själv betalande medlem i en herpetologisk förening (SDS) sedan ett par år tillbaka och ska starkt överväga att även gå med i SHR. Det handlar alltså inte alls om att jag själv inte är villig att "öppna plånboken och gå med i en förening" för att göra min röst hörd. Min poäng var snarare att det beviserligen finns extremt många i hobbyn som inte är medlemmar, vars röster ändå skulle vara värdefulla och hjälpsama för era (och därmed förstås även deras) intressen eftersom vi alla vill exakt samma sak. Att få in fler medlemmar är förstås också bra att satsa på, men jag tror att en öppen namninsamling skulle ha en ett mycket stort deltagande vilket antagligen skulle väga väldigt tungt till er fördel i en förhandling.

Som Magnus säger så finns det ingen intressekonflikt när vi alla vill samma sak. Antingen så lyckas ni förhandla fram en bra lagstiftning som gynnar hela hobbyn eller så gör ni inte det. Alla försök att öka era chanser att nå det förstnämnda borde ju vara positiva för alla era medlemmars och alla andras intressen. Absolut, det bästa vore ju om ni kunde få varanda medlem i hobbyn att också bli medlem i SHR, men jag tror inte det kommer hända. Då är det väl bättre att vända sig till övriga hobbyister för hjälp att stärka ert argument än att begränsa sig till sitt medlemsantal.

Sedan respekterar och förstår jag förstås att ni kanske inte känner att ni vill lägga tid på att organisera något sånt stort och öppet för icke-medlemmar, och jag förstår att ni redan gör mycket, men det var bara ett förslag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild