Terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Zaxxe:
Hejsan! Jag köpte nyligen lite nya krabbater och tänkte kika här ifall någon har idéer på ställen för att köpa terrarium. Letar framförallt efter plexiglas/Akrylplast då glas blir rätt dyrt. Söker alla storlekar. Har för nuvarande bara juvies och slings men tänkte planera framåt lite grann. Har för nuvarande delikatess burkar till de mindre och critter keepers till de lite större men vill gärna ha några som är lite finare utan att de krashar bankkontot, tacksam för svar :)

167
164
Imori:
Zaxxe skrev:
Hejsan! Jag köpte nyligen lite nya krabbater och tänkte kika här ifall någon har idéer på ställen för att köpa terrarium. Letar framförallt efter plexiglas/Akrylplast då glas blir rätt dyrt. Söker alla storlekar. Har för nuvarande bara juvies och slings men tänkte planera framåt lite grann. Har för nuvarande delikatess burkar till de mindre och critter keepers till de lite större men vill gärna ha några som är lite finare utan att de krashar bankkontot, tacksam för svar :)


Hej!
Tycker det är dyrt med plexiterrarium med, iaf. de jag tittat på.
Här är en tysk sida jag tänkte köpa ifrån när jag var inne på att skaffa Hoppspindel.

arachnosys.de/en/

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Om du inte hittar några färdiga plexiglasterrarium du vill ha så kan man bygga själv.

1. Det går att köpa plexiglas 3 och 4 mm på typ Bauhaus ganska billigt.

2. Sen kan man såga till dom till de mått man vill ha med en fintandad såg. Jag använde en metallsåg för det var det jag hade tillgängligt, funkade utmärkt.

3. När det gäller ventilation så kan man köpa en remsa nät eller galler och göra en eller flera av plexiglasen lite kortare, så att man får plats. Då slipper man borra och oroa sig för att det spricker.

4. När man sågat till plexiglas och ventilationsnätet/-gallret är så stort man vill ha det kan man sätta ihop allt med silikon.

5. När det torkat ordentligt kan man testa att hälla vatten i för att se att det är tätt.

6. Inred som du vill.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Fafnerian skrev:
Om du inte hittar några färdiga plexiglasterrarium du vill ha så kan man bygga själv.

1. Det går att köpa plexiglas 3 och 4 mm på typ Bauhaus ganska billigt.

2. Sen kan man såga till dom till de mått man vill ha med en fintandad såg. Jag använde en metallsåg för det var det jag hade tillgängligt, funkade utmärkt.

3. När det gäller ventilation så kan man köpa en remsa nät eller galler och göra en eller flera av plexiglasen lite kortare, så att man får plats. Då slipper man borra och oroa sig för att det spricker.

4. När man sågat till plexiglas och ventilationsnätet/-gallret är så stort man vill ha det kan man sätta ihop allt med silikon.

5. När det torkat ordentligt kan man testa att hälla vatten i för att se att det är tätt.

6. Inred som du vill.



Vad för silikon har du? Akvariesilikon (glassilikon) fungerar inte alls med plexiglas för mig; den hålls kvar litegrann av minimal friktion men hur lätt som helst att dra av.

39
20
MangeL:
EmanuelKarl skrev:


Vad för silikon har du? Akvariesilikon (glassilikon) fungerar inte alls med plexiglas för mig; den hålls kvar litegrann av minimal friktion men hur lätt som helst att dra av.


Precis. Silikon och polykarbonat fungerar inte speciellt bra. Acrifix är det man använder för att limma plexi. Man kan även göra eget lim av aceton och spillbitar av plexi.

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Tack EmanuelKarl och MangeL för att ni påpekade detta. Jag själv har bara sågat plexi och klippt galler till träterrarium, så jag har ingen personlig erfarenhet av just att silikona ihop plexi, men jag har sett videor på när andra har gjort det. Då har de sagt att de använt silikon men jag minns inte vilken typ. Sen vet jag inte om silikonet funkat i längden, man får ju oftast bara se när de bygger ihop det och inreder. Därför hade jag ingen aning att det kan vara problem med silikon, så stort tack för att ni delade med er av er kunskap.

MangeL vet du nån guide som visar hur man kan göra det där egna limmet?


663
345
Johnexotics:
Gorilla glue funkar bra för  för plexi tar dock inte den som sväller 

Medlem i SHF
2
2
Kimpa88:

Tips.

www.biltema.se/hem/koksartiklar/matforvaring/forvaringsburk-lufttat-2000048515

Bra storlek för juv/ slings, kanske inte för alla men har funkat bra för mig. Borrar ett gäng lufthål i sidorna.




/K


316
283
panterophis:
thedarkden.eu/shop/

2
1
PeterWarek:
Kimpa88 skrev:
Tips.

www.biltema.se/hem/koksartiklar/matforvaring/forvaringsburk-lufttat-2000048515

Bra storlek för juv/ slings, kanske inte för alla men har funkat bra för mig. Borrar ett gäng lufthål i sidorna.




/K


Hittade dom för ett tag sen och kom på samma idé. Speciellt små som kostar bara 40 sek. Suveräna 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild