Organisk jord & sand?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
1
LukarTankar:
Hej.

Har en rosenboa som jag ska byta substrat hos helt, har just nu en ganska ickeordentlig jord som ej gör det den ska: hålla gömmor.

Jag undrar ifall någon här kan rekommendera organisk jord samt sand som jag skulle kunna nyttja och blanda till ett substrat som håller gömmor och blir mer "naturligt" utan att skada ormen. Vet hur jag ska gå till väga med sanering av jorden men behöver först en jord jag kan lita på, och vilken typ av sand jag kan blanda det med? Blev rekommenderad akvariumsand men vet absolut inte vilken typ.

Någon som har idéer eller testat samma med ormar som gömmer sig under marken ofta?

Oroa er inte heller, han har mer än nog gömmor och klättrar ibland vid tillfälle, men vet att när jag hade aspspån gömde han sig jäkligt ofta och verkade trivas bäst i gömmorna eller under marken.

58
16
09an:
Jag har en blandning av ogödsad jord www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20941/zqare-premium-soil-ogodslad-jord-50-l
och coco soil www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20474/repti-planet-coco-soil-9l-kokosfiber
vet inte än om detta kommer hålla formen eller bara kommer rasa ihop då ingen har flyttat in i terrariet än men om man klämmer ihop en handfull av substratet så stannar det i den formen, då måste det dock vara lite fuktigt.
Summan av kardemumman: jag tror att de flesta substrat håller gömmor om det är lite fuktigt. Oavsett vilket substrat man har så lär det rasa ihop om det är väldigt torrt.
Vill även nämna att jag inte vet någonting om rosenboa.

Mvh Kirix

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
"Organic" på engelska betyder (oftast) "ekologiskt" på svenska. När folk pratar om "organic soil" så översätts det till "ekologisk jord". Så håll utkik efter jord märkt som ekologisk, ogödslad eller naturell.

5088
3858
Tropfrog:
Precis. Organisk på svenska betyder att ursprunget är något levande.

Det finns varken ekologisk eller organisk sand.

All torv är organisk, men ingen torv vad jag vet är ekologisk.

Cocos fiber nämndes också. Den är alltid organisk men inte alltid ekologisk.

Mvh
Magnus 

17
1
LukarTankar:
Fafnerian skrev:
"Organic" på engelska betyder (oftast) "ekologiskt" på svenska. När folk pratar om "organic soil" så översätts det till "ekologisk jord". Så håll utkik efter jord märkt som ekologisk, ogödslad eller naturell.

Aaa! Det kan nå vara så, tänkte inte på att det skulle uttryckas annorlunda. Tack, får göra det!

17
1
LukarTankar:
Tropfrog skrev:
Precis. Organisk på svenska betyder att ursprunget är något levande.

Det finns varken ekologisk eller organisk sand.

All torv är organisk, men ingen torv vad jag vet är ekologisk.

Cocos fiber nämndes också. Den är alltid organisk men inte alltid ekologisk.

Mvh
Magnus 

Okej, hade ingen aning innan om det.

Det med sand är väl mest att jag är rädd att korna kan vara för stora eller vassa, kan ju absolut sila hade ingen koll på om sand hade skillnader som andra djur kanske inte kunde tåla i vissa fall.

17
1
LukarTankar:
09an skrev:
Jag har en blandning av ogödsad jord www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20941/zqare-premium-soil-ogodslad-jord-50-l
och coco soil www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20474/repti-planet-coco-soil-9l-kokosfiber
vet inte än om detta kommer hålla formen eller bara kommer rasa ihop då ingen har flyttat in i terrariet än men om man klämmer ihop en handfull av substratet så stannar det i den formen, då måste det dock vara lite fuktigt.
Summan av kardemumman: jag tror att de flesta substrat håller gömmor om det är lite fuktigt. Oavsett vilket substrat man har så lär det rasa ihop om det är väldigt torrt.
Vill även nämna att jag inte vet någonting om rosenboa.

Mvh Kirix

Jo men det här är hjälpsamt! Rosenboor ska dock inte ha för fuktigt, vet du hur mycket fukt håller i den blandning du kört med? Om det är så att jag köper samma tror jag att även med sanden skulle hjälpa med att hålla det stadigt men torrare, men fortfarande nyfiken :)

58
16
09an:
Då jag köpte kokos fiber i block så behövdes det ganska mycket vatten för att lösa upp blocken. Så det/dom första dygnen är det ganska så hög luftfuktighet, sedan kan man såklart låta det bli torrt men jag har hållt en hög luftfuktighet så vet ej exakt hur torrt det kan bli, när jag inte har sprejat på ca 20h så går det ner mot 40% och när jag sprejar går det upp till 80-99%. Så jag skulle säga att kokos fibret och jorden kan hållas så torrt eller fuktigt som man vill, men som sagt så lär gömmor rasa ihop lättare när det är torrt. 

Mvh Kirix
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild