Sjuk vandrande pinne? (Sungaya inexpectata)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
5
Haanila:
Upptäckte idag att min ena skräckla beter sig konstigt. Hon reagerar knappt och klättrade inte upp i handen utan fick plocka upp henne. Hon lever men är väldigt seg. 
Fukt, temp, mat osv är som det ska. Den andra skräcklan är det full fart på som vanligt.
Någon som vet vad som kan vara fel?
De är ett par månader gamla. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Har du bild på pinnen, terrariet? Mer info om vad du matat dem med och liknande hade också kunnat vara till hjälp. Det jag kan komma och tänka på som ger den typen av symptom är uttorkning eller ålder (är du helt säker på att det stämmer att de bara är "några månader"?) men det finns nog andra orsaker det skulle kunna bero på.

36
5
Haanila:
EmanuelKarl skrev:
Har du bild på pinnen, terrariet? Mer info om vad du matat dem med och liknande hade också kunnat vara till hjälp. Det jag kan komma och tänka på som ger den typen av symptom är uttorkning eller ålder (är du helt säker på att det stämmer att de bara är "några månader"?) men det finns nog andra orsaker det skulle kunna bero på.


Köpte dem i januari och då var de drygt en centimeter långa.
De äter sallad, citronmeliss och murgröna. Samt utav växterna I terrariet. (Har frågat runt ang vilka växter som är ok, och fick svaret att skräcklor har bra koll på det själva)

36
5
Haanila:

36
5
Haanila:

36
5
Haanila:

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Då kan vi utesluta ålder och uttorkning. Diet känns inte heller som problemet, utöver murgrönan är det exakt samma diet som mina Sungaya fick.

Nu gissar jag lite. Det ser ut att vara rätt fuktigt vid botten med mossan och allt. Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel, men mina bodde torrare (de fick daglig, rejäl sprayning, men all inredning och substratet torkade ut snabbt). Om det finns mycket konstant stillastående fukt, som det lätt blir nere vid mossan, kan det orsaka problem för många leddjur som i vanliga fall lever uppe i träd bland vind och solsken. Det skulle kunna vara det som hänt i ditt fall, men jag skulle också kunna ha helt fel.

36
5
Haanila:
EmanuelKarl skrev:
Då kan vi utesluta ålder och uttorkning. Diet känns inte heller som problemet, utöver murgrönan är det exakt samma diet som mina Sungaya fick.

Nu gissar jag lite. Det ser ut att vara rätt fuktigt vid botten med mossan och allt. Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel, men mina bodde torrare (de fick daglig, rejäl sprayning, men all inredning och substratet torkade ut snabbt). Om det finns mycket konstant stillastående fukt, som det lätt blir nere vid mossan, kan det orsaka problem för många leddjur som i vanliga fall lever uppe i träd bland vind och solsken. Det skulle kunna vara det som hänt i ditt fall, men jag skulle också kunna ha helt fel.


Just nu är det fuktigt för har precis sprayat igenom ordentligt. Håller fukten på 60%-70% efter vad jag har läst på wiki. *shrugs* Kan prova att ta bort mossan helt. 

36
5
Haanila:
Ska jag prova att lägga henne högre upp på en växt? 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Som sagt, jag är inte alls säker på att fukten är problemet och det kan vara jag som hängt upp mig på en detalj (jag vet ju inte ens hur fuktigt ditt substrat brukar vara när du inte nyss sprayat), men jag kan ju ändå dela mina tankar om luftfuktighet.

Jag tycker att luftfuktighet i procent är missvisande till många av våra djur, särskilt för leddjur, eftersom förutsättningarna i terrarium inte ens liknar de i naturen. Ute i naturen kan det ibland vara nära 100% luftfuktighet, men ändå ligga kruttorra döda löv på marken. I våra terrarium har vi ofta väldigt mycket ventilation, där vår kruttorra inomhusluft (som i våra hushåll oftast ligger på 20-40%) snabbt kommer in och sänker luftfuktigheten efter att man sprayat, så om vi ska uppnå samma höga procentuella luftfuktighet så behöver vi oftast spraya extremt ofta eller ha pissvått substrat. Det sistnämnda kan, beroende på djur, leda till problem (för vissa leddjur kan det hamna massa fukt i lederna och leda till svampsjukdomar).

Till leddjur struntar jag nästan helt i siffran, utan jag går istället på hur mycket fukt och vätska som syns i terrariet, på inredningen, i substratet och på glaset. Man får en magkänsla för det efter ett tag. För Sungaya och andra pinnar/bönsyrsor från liknande klimat ser jag till att det dagligen finns möjligheter att dricka från sprayning och håller substratet småfuktigt men inte blött.

Fuktigt substrat borde egentligen inte vara något problem för de flesta pinnarna, men i och med att Sungaya brukar få för sig att sitta på marken tänkte jag att det kanske kan bli ett problem. Personligen hade jag nog testat att ta bort mossan, spraya snäppet mindre (lika ofta, men inte lika rejält varje gång) och eventuellt lagt den på något en bit ovanför substratet.

Det skulle lika gärna kunna vara en svag individ eller något konstigt oregelbundet fel som var bortom din kontroll. När man har djur får man då och då någon enstaka individ som bara "går och dör" tillsynes utan anledning. Får man många sådana fall kan det förstås betyda att något är fel, men enstaka fall kommer man stöta på förr eller senare när man har mycket djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild