Råd till första gångs ägare till orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
4
Nattaaosk:

Hej hej! Jag kommer köpa och hämta upp en 6 årig kungspyton på torsdag. Terrariumet och tillbehör kommer med. Finns det något jag borde tänka eller veta? Jag har läst och kollat på mycket videos men det är ju alltid annorlunda med riktig erfarenhet! 

jag är jätte taggad iallafall!:)


5116
3883
Tropfrog:
Att kungspyton kan matvägra månader i rad kan vara bra att känna till.

Mvh
Magnus 

14
4
Nattaaosk:
@tropfrog Det känner jag till, har även läst om vad man ska göra i sådana situationer!:)

74
79
c0rr1z:
Nu gäller inte detta KP's specifikt, men viktigt att veta oavsett vilken art av orm man väljer. Glöm inte kolla upp om det krävs intyg/tillstånd för att ha en orm i din kommun, vad/om det kostar osv :)

I vissa kommuner, som här i Linköping, så behövs inget intyg. I andra kommuner behövs det "bara" i tätbebyggda/detaljplanerade områden, i vissa så krävs intyg/tillstånd endast för giftormar t.ex!

36
12
GrontApple:

Låt ormen vara ifred åtminstone en vecka efter att du har tagit hem den. Det är alltid tråkigt att inte kunna hantera sitt djur, men flytten kommer vara stressig för den även om den har kvar sitt gamla terrarium. Så ingen hantering (annat än att kolla att den ser frisk ut) och ingen mat på minst en vecka. En del rekommenderar två veckor men du lär se på kroppspråket om ormen börjat finna sig tillrätta.

Oavsett hur bra du läst på kommer du säkert få panik någon gång! Det hände mig. Jag trodde jag visste allt om ömnsning, men ingen hade sagt att ormen kan kännas konstig i konsistensen när den ömsar, lite "squishy". Var rädd att han höll på att bli sjuk men det är helt normalt och beror på vätska mellan den gamla och den nya huden! (Jag vet att man inte ska hantera ömsande ormar, men jag hade missat den blå fasen och visste inte om att han var i öms)

Av egen erfarenhet med kungspyton så vet jag att de ofta är känsliga för förändring. Så om du gör om i terrariet kan du räkna med att ormen gömmer sig någon vecka innan den kommer fram igen.


14
4
Nattaaosk:

@grontapple 
Tack så mycket för svar!

Visste inte att man skulle vänta med mat men hade inte tänkt hantera honom på ett tag. Gjorde samma sak med min ödla!
har haft henne i 4 månader nu men eftersom hon inte var så social så har jag låtit henne bli bekväm och hanterar henne inte om jag inte måste:) Hon verkar vara mer bekväm i sitt terrarium också så!

Tack för tipset med ömsningen! Det ska jag tänka på! Har tänkt köpa ett nytt terrarium till honom eftersom det han har nu är lite för litet men blir om någon månad då!:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild