Kungspyton vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Anastasiia_new:
Hej! Jag är en ny kungspyton ägare av en bebis hona på halv år. Jag har nu henne i tre veckor och hon har flyttat till en ny ganska stor terrariet men med en hel del dekoraation för hennes trivsel. Tmeperaturen samt fuktigheten är rätt i terrariet men hon ändå vägrar att äta efter tre veckor. Råttan är med rätt temp och allting men hon är inte ens intressrat av den, utan blir bara räd av att man försöker att mata henne. Hon går ut varje kväll och utforskar terrariet i två veckor nu så trodde att hon var redan bekväm men förre detta ägare tipsade om att vänta mer. Har ni haft liknande sitoation och vad har ni gjort i såna fall?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Det är helt normalt för den arten! Kungspytons är notoriskt kända matvägrare : ) 

Tre veckor kallar jag dock inte matvägran, för kort tidsperiod. 
Ha tålamod och prova inte att mata för ofta då det ibland får motsatt effekt. 

Vill du ha mer information i detta ämne så finns det mängder med trådar och svar som gäller "Kungspyton som matvägrar" i detta och i andra forum runt om på internet. Som sagt detta är väl känt inom hobbyn, att just kp gärna håller upp i långa perioder med mat. Frustrerande och oroligt för nya ormägare men finns inte så mycket att göra utan att acceptera att arten beter sig så : ) 

Lycka till. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
En sak till som är rätt viktigt... när man köper små ormungar ska man alltid försöka hålla dom precis som uppfödaren gjort innan köpet. Då får man helt klart bäst respons från ormen. Att mata med lika bytesdjur och hålla den ungefär likvärdigt som uppfödaren. Det gäller först och främst unga små ormar. Sen håller man dom så minst några månader, gärna längre, tills dom fungerar klockrent med mat osv... under den tiden bör eventuell hantering begränsas maximalt, enligt mig. 

Hoppas du förstår vad jag menar. 

31
13
bunnylover22:

Anastasiia_new skrev:
Hej! Jag är en ny kungspyton ägare av en bebis hona på halv år. Jag har nu henne i tre veckor och hon har flyttat till en ny ganska stor terrariet men med en hel del dekoraation för hennes trivsel. Tmeperaturen samt fuktigheten är rätt i terrariet men hon ändå vägrar att äta efter tre veckor. Råttan är med rätt temp och allting men hon är inte ens intressrat av den, utan blir bara räd av att man försöker att mata henne. Hon går ut varje kväll och utforskar terrariet i två veckor nu så trodde att hon var redan bekväm men förre detta ägare tipsade om att vänta mer. Har ni haft liknande sitoation och vad har ni gjort i såna fall?


helt normalt hade detta problemet också, du kan fösöka visa maten o sen lägga maten nån stans där ormen kan hitta den, kan vara så att den är rädd o vill bara äta ifred, ge det några timmar o sen kolla om maten har försvunnit, jag gav mat på kvällen o när jag vakna va maten borta men om detta inte funkar behöver du inte vara orolig bara ge den tid, dom kan matvägra i månader utan några problem.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild