Phelsuma klemmeri crested gecko diet`?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

657
344
Johnexotics:
Kan man mata Phelsuma klemmeri  med crested gecko diet. Fundera lite då dom äter frukt kanske det funkar med. Om man det kan  funka som grundfoder då det verka finnas med Insekter ?

167
163
Imori:
Hej!
CGD är bra foder även för daggeckos så kör på det.

657
344
Johnexotics:
Hej!. toppen nått speciellt CGD jag borde satsa på. eller gäller det bara å blanda Tänkte mest om man kör det som grundfoder?

68
17
shpongel:
utav alla de där "smetarna" jag testat t mina daggeckos verkar NEKTON crested gecko va allra mest poppis. nyligen testade jag pangea för första gången (fikon) men det gick inte alls hem. bara om jag dryga' ut den med mosad övermogen banan. 

167
163
Imori:
Repashy Mango, Pangeas röda påse och Gecko Nutrition Watermelon är några sorter jag sett ge bra matrespons.
Har för mig att alla dessa innehåller insektsmjöl.

657
344
Johnexotics:
Finns det kalcium å andra tillskott i påsarna eller ska jag tillsätta det några gånger i veckan med insekter eller är det uvb som gäller läste lite om det i skötselrådet dom rekommenderar. Se. Värme gå det med värmematta på baksidan. Tänkte ville inte har för mycket lampor då terrariet är lite mindre ?

167
163
Imori:
CGD är fullfoder åt Ögonfransar så närings- och vitaminmässigt innehåller det allt de djuren behöver. Lägger man till lite levande insekter och UVB så har man täckt hela behovet även för daggeckos.
Jag har aldrig pudrat något extra åt djuren jag haft men har hört att en del uppfödare pudrar insekterna åt honor när de ska lägga/lagt ägg.

Har ingen koll på mattor och har heller inte haft just P. klemmeri, så vet inte exakt vad för värmebehov de har.
Ett UVB-rör och en dimrad liten halogenspot som ger rätt högst rekommenderade temperatur (om den ska vara högre än det som UV-röret på egen hand uppnår) på en gren/ett bamburör längst upp i burken borde fungera.
Men är det bara högre allmänvärme man ska åstadkomma och det inte finns behov av en direkt solplats för arten så fungerar säkert en matta på baksidan bra.

657
344
Johnexotics:
Tack för all hjälp :)

21
17
Soby:

Johnexotics skrev:
Hej!. toppen nått speciellt CGD jag borde satsa på. eller gäller det bara å blanda Tänkte mest om man kör det som grundfoder?

Tipsar dig om Pangeas Nutritious Complete Diet som heter antingen "fig with insects" eller "with insects" som har ett lite högre innehåll av insekter. Om du har honor av P. klemmeri kan du se kalciumpåsar vid nacken som kan avslöja vad de har för upptag. Med CGD får mina P. quadriocellata och L. conraui ungefär hälften så många insekter som de annars hade behövt. Jag upplever att alla mina geckos väljer att jaga sin mat i första hand och äter av CGD i andra hand för att fylla matbehovet. Det är främst av den anledningen som jag inte drar ner mer på insekterna. Mina geckos får alltså ungefär 50/50 av sin föda från insekter och CGD vilket jag rekomenderar. Innan jag tog över min P. quadriocellata levde hon i 3 år på enbart CGD så ja, de överlever men det är inget ödlan själv skulle välja :) 


21
17
Soby:
Johnexotics skrev:
Finns det kalcium å andra tillskott i påsarna eller ska jag tillsätta det några gånger i veckan med insekter eller är det uvb som gäller läste lite om det i skötselrådet dom rekommenderar. Se. Värme gå det med värmematta på baksidan. Tänkte ville inte har för mycket lampor då terrariet är lite mindre ?

Mineralerna finns tillsatt i de CGD som jag nämnde ovan och pudras på insekterna du ger. Både UVB-lampa och kalcium behövs för att daggeckos ska få bäst förutsättningar för att må bra. Lycka till med dina P. klemmeri! :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild