Ögonfransgecko på botten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
CalleW:
Vi har en ögonfransgecko som är ca 1 år gammal. På senaste tiden har vi då och då hittat honom nedgrävd eller delvis nedgrävd under den översta mossan på botten av terrariet. Vi är nybörjare och vill veta om det här är vanligt?

Ja, nu vintertid så är det lite kallare i huset. på morgonen kan det vara ca 21-22 grader hos honom men det blir varmare under dagen.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det är ett tecken på att det är för låg luftfuktighet, för varmt (värme är ju dock antagligen inte är problemet i detta fallet så länge det inte är något fel på termometern/stället i terrariet du mäter temperaturen på) och/eller möjligtvis att det är för kalt inrett utan tillräckligt med gömställen där den kan känna sig trygg. En bild på terrariet säger mer än tusen ord.

4
0
CalleW:

Tack för snabbt svar! :)

Låg fuktighet låter rimligt, det är inte för varmt och han har aldrig gjort det förr så jag tror inte inredningen stör. Men som sagt, vi är nybörjare. Vi boostar fuktigheten ett tag för att se vad som händer.

Om ingen har annan synpunkt i ärendet?

(Ursäkta bildformatet :) )


169
168
Imori:
Hej!
Det ser faktiskt tomt ut i terrariet, finns knappt nånting för geckon att klättra på från sida till sida eller uppåt och nedåt. Allt ligger lutat mot väggarna. Ni måste utnyttja utrymmet mitt i terrariet bättre.
En bra tumregel jag använder för klätttande geckos är att det ska vara svårt att se bakgrunden rakt framifrån för alla löv och pinnar som sitter ivägen. Fyll på med drösvis med grenar, lövverk och annan inredning för att skapa en skyddande miljö ödlan kan känna sig trygg att vila och vara i.

Hoppas den repar sig.

4
0
CalleW:
Tack!

Då instruerar jag sonen att bygga in lite mer klätter- och gömmöjligheter!


Ha en bra dag!

143
72
Ezrath88:
Har ej skrivit på ett bra tag nu.
Men, är ni säkra på att det är en hane ni har och inte en hona?
För honorna går gärna ner till bottnet för att lägga ägg. 

4
0
CalleW:

Han har en rejäl bula vid svansroten så....

Lägger honorna ägg även om dom är ensamma?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild