honduras-,sinaloa-mjölksnok el strumpor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
17
shpongel:
funderat ett tag på ett återfall på orm eft ett uppehåll på 20+ år.
tilltänkt burk är ett 90/90 exoterra med rätt mkt växter där det "regnar" 2 ggr/dygn. botten blir dessvärre inte svalare än 25°c (såvida jag inte monterar fläktar till burken jag har under.)
snöat in på sinaloa-mjölksnok men undrar om inte honduras skulle va lämpligare, pga fukten? är markvärmen helt ok el för hög för nån av arterna? vilken art klättrar mest?  å vad har de för specifika artbeteende-skillnader ? 
som ett 3e alternativ har jag nån av strumpebandssnokarna på önskelistan. mest för att de är dagaktiva. vad säger dom om en konstant mark-värme på minst 25? 

82
57
ApeMan:
Om marktempen är för hög, går det inte att sätta någon skiva isolering (typ frigolit) mellan? Kanske även med ett lager aluminiumfolie eller snarlikt med också?

Sorry för brist på svar angånede din faktiska fråga, men tänkte att jag kanske kan bidra med någon tanke på det andra. :D

5116
3883
Tropfrog:
Varför blir inte botten kallare än 25 grader? Vad är det som värmer?

Mvh
Magnus 

82
57
ApeMan:
Tropfrog skrev:
Varför blir inte botten kallare än 25 grader? Vad är det som värmer?

Mvh
Magnus 


Det står direkt på ett annat terrarium, så värmen från lampan där vandrar antar jag. Har samma problem (om man ser det så) med ett par av mina burkar...

68
17
shpongel:
har bara ca 9cm att spela på mellan de terrarierna. å där emellan har jag uv-belysning & 3 par-lampor som skickar bra med värme uppåt å värmer biobotten på den tilltänkta snok-burken.
så det är värt att testa tex en friggo-skiva på,säg 2 cm, so mjag klär in i folie? annars får jag väl fixa nån liten fläkt..
men vad kan max-värmen nattetid för de arterna jag nämnde va? 

5116
3883
Tropfrog:
Strumpebandssnoken kommer ju från tempererade Nordamerika, finns även naturaliserade i delar av södra Sverige. Jag är ingen ormexpert, men hade jag haft strumpor så hade jag nog försökt att efterlikna deras naturliga miljö sånär som på en mildare vinter.

25 nattetid kan säkert hända ett par veckor på sommaren, men kontinuerligt så varmt känns onaturligt. Rumstemperatur på sommarnätter räcker nog väl.

Det går inte att byta plats på djuren? Värme stiger ju, så det känns mest logiskt att ha värmekrävande djur högst upp och de som gillar svalare under.

Mvh
Magnus 

82
57
ApeMan:
Jag tänker också att många reptiler gräver ner sig för att bli svalare, därav vill man inte att det skall bli varmare ju längre ner de kommer.

Och om 2cm hjälper eller inte vet jag faktiskt inte... :P

68
17
shpongel:
så här ; om det nu blir orm i den burken så löser jag värmeproblematiken.

men vad är största skillnaden mellen sinaloa & honduras? olika klimat-behov fattar jag men tänkte främst på humör, beteende ,ev behov av varierande föda osv...  nån med kunskap & erfarenheter som vill dela med sig?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild