är det okej att ha mindre terrarium för ungar eller måste man ha det måttet man har för vuxna ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
13
bunnylover22:
Hej! tänkte kanske skaffa ödla o undra hur stort dom behöver o sånt, behöver dom lika stort som en vuxen ödla eller går man bara på hur stor dom är just nu? tänkte att man kan ju upgradera när dom har bilvit för stora för sitt terrarium men är inte helt säkert hur det funkar med ödlor, för om dom är hälften så stora som dom ska vara när dom är vuxna kan man då ha ett terrarium som är hälften så stort som dom behöver när dom är vuxna? eller blir det stressigt för ödlan att byta miljö?

167
162
Imori:
bunnylover22 skrev:
Hej! tänkte kanske skaffa ödla o undra hur stort dom behöver o sånt, behöver dom lika stort som en vuxen ödla eller går man bara på hur stor dom är just nu? tänkte att man kan ju upgradera när dom har bilvit för stora för sitt terrarium men är inte helt säkert hur det funkar med ödlor, för om dom är hälften så stora som dom ska vara när dom är vuxna kan man då ha ett terrarium som är hälften så stort som dom behöver när dom är vuxna? eller blir det stressigt för ödlan att byta miljö?


Hallå där!
Du behöver inte ha en juvenil i en burk för en vuxen ödla av arten.
Man mäter reptilen från nos till svansspets och följer sen Jordbruksverkets rekommendation om minsta lagliga mått på terrarium för den mark- alt. trädlevande ödla det gäller - oavsett djurets ålder.

31
13
bunnylover22:

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:


Hallå där!
Du behöver inte ha en juvenil i en burk för en vuxen ödla av arten.
Man mäter reptilen från nos till svansspets och följer sen Jordbruksverkets rekommendation om minsta lagliga mått på terrarium för den mark- alt. trädlevande ödla det gäller - oavsett djurets ålder.


 

i burk tänkte jag inte på, tänkte mest på storleken på terrariumet o så men ja det är väl ändå ganska okej då att ha en unge i ett mindre terrarium o sen upgradera när den behöver större?

eller tänkte du att trädlevande ska ha lika stort när dom är ungar som när dom är vuxna? (alltså att man har samma storlek o inte upgraderar när dom har blivit större)


5088
3861
Tropfrog:
Burk=terrarium I detta fallet.

Nej, du måste inte ha fullstort terrarium (burk), men det skadar inte heller.

Följer du bara L80 allt eftersom ödlan växer är du safe rent juridiskt sett.

Mvh
Magnus 

31
13
bunnylover22:

Tropfrog skrev:
Burk=terrarium I detta fallet.

Nej, du måste inte ha fullstort terrarium (burk), men det skadar inte heller.

Följer du bara L80 allt eftersom ödlan växer är du safe rent juridiskt sett.

Mvh
Magnus 


igen tänkte inte ha ödlan i en burk vet inte varför den andra personen trodde det men du kanske syfta på andra personens svar,  tack för svaret!


167
162
Imori:
bunnylover22 skrev:


 

igen tänkte inte ha ödlan i en burk vet inte varför den andra personen trodde det men du kanske syfta på andra personens svar,  tack för svaret!



Jag förstår att språket kan vara lite avancerat här så ber om ursäkt.

"Burk" är ett annat ord som vi använder när vi menar terrarium. När jag skriver "burk" så är det terrarium jag menar. Precis som att folk menar hund när de säger "jycke" och cykel när de säger "hoj".

31
13
bunnylover22:

Imori skrev:


Jag förstår att språket kan vara lite avancerat här så ber om ursäkt.

"Burk" är ett annat ord som vi använder när vi menar terrarium. När jag skriver "burk" så är det terrarium jag menar. Precis som att folk menar hund när de säger "jycke" och cykel när de säger "hoj".


jahaaa hade ingen anning faktiskt, tack för svaret!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild