Dvalande ödla som bajsar - bör den väckas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
ArtforLife:
Hej! Skulle behöva lite goda råd och tankar från er angående dvala och väckning.

Jag har en ca 8 år gammal halsbandsleguan (en liten ödla). Han har dvalat sedan sent i november och jag var noggrann med att han skulle tömma magen innan jag släckte ner helt etc. Nyligen har han dock varit lite mer framme än vad han brukar när han dvalar (vilket han gör varje år) och tyvärr har jag hittat avföring (mestadels vitt kiss men också brunsvart bajs). Det är små mängder men har kommit en del återkommande. Tidigare har han aldrig haft problem med att dvala och i allmänhet verkar han okej även om det är svårbedömt vid dvala såklart.

Borde jag starta igång honom genom att tända m.m. långsamt? Finns det några risker med att starta igång honom när något inte fungerar (om det är fallet)? Vad borde jag tänka på? Själv går jag i tanken att jag borde dra igång värmen m.m. för att ge honom möjligheter att fungera som vanligt och komma igång o.s.v.

En bra guide som tyvärr inte svarar på mina funderingar kring denna situation: collaredlizards.weebly.com/brumationhibernation.html?fbclid=IwAR0DS9L5daO8yp7Fxuq9ogFBjaBfXqJEiJd04-ikwmNjZB3rsWCIz0-G31c

156
224
Akesson:
Så som jag tolkar det så har du dvalat honom i terrariet?!
Vilket leder till frågan om han har fått gå ner till lämplig temperatur.
Jag dvalade mina ner till runt 6-7 grader. Annars gick dom aldrig riktigt i dvala och brände fett och engeri.

229
223
Formula76:
Dvalar du den i rumstemperatur? Det måste vara mycket kallare än så om den ska gå djupare i dvala.
 
Eller rättare sagt brumering som det är hos reptiler, vilket betyder att de sover inte utan drar ner på tempot och kan fortfarande röra på sig och vara mer eller mindre aktiva, gå upp och dricka och t.om sola om vädret tillåter för att sen gräva ner sig igen när det blir kyligt. Men om de normalt bajsar låter jag vara osagt, tror inte det om det är tillräckligt kallt.

Om du är osäker så kan du ju öka värmen och låta den återgå till normal igen för att vara på den säkra sidan.

3
0
ArtforLife:

Givet min boendesituation har jag inte haft mycket till alternativ när det gäller dvalandet så ja, han har dvalat i rumstemperatur. Tar tacksamt emot förslag på smarta lösningar att få ner temperaturen i utrymme på annat sätt.

Han har dock dvalat i terrariet i några år nu (sedan min flytt för studier) och det har aldrig tidigare varit några problem. Det utesluter såklart inte att det uppstått problem nu men det känns mer långsökt att det just denna gång skulle ha lett till något.

Tack för era svar - det kan ju förklara läget. Tolkar era svar som att det borde vara lugnt att starta upp allt ordentligt igen och hoppas att han kan komma igång (åtminstone lär det inte bli värre av att just starta igång värme m.m.).


5097
3870
Tropfrog:
ArtforLife skrev:
Givet min boendesituation har jag inte haft mycket till alternativ när det gäller dvalandet så ja, han har dvalat i rumstemperatur. Tar tacksamt emot förslag på smarta lösningar att få ner temperaturen i utrymme på annat sätt.



Att få ner temperaturen för dvalning i Sverige på vintern är nog något av det enklaste som finns. Det är bara att stänga av eller minska värmen. Om man inte har möjlighet att justera temperaturen i ett helt rum så är lösningen att styra in lagom mängder utomhusluft till väl isolerat terrarium  I Sverige har vi inte brist på kyla, men däremot brist på energi just nu. Så det ligger helt i tiden att göra precis så.

Alla alternativ med aktiv kylning i ett uppvärmt rum är antingen väldigt dyrt eller ineffektivt och ligger inte rätt i tiden.

Mvh
Magnus 


156
224
Akesson:
ArtforLife skrev:
Givet min boendesituation har jag inte haft mycket till alternativ när det gäller dvalandet så ja, han har dvalat i rumstemperatur. Tar tacksamt emot förslag på smarta lösningar att få ner temperaturen i utrymme på annat sätt.

Han har dock dvalat i terrariet i några år nu (sedan min flytt för studier) och det har aldrig tidigare varit några problem. Det utesluter såklart inte att det uppstått problem nu men det känns mer långsökt att det just denna gång skulle ha lett till något.

Tack för era svar - det kan ju förklara läget. Tolkar era svar som att det borde vara lugnt att starta upp allt ordentligt igen och hoppas att han kan komma igång (åtminstone lär det inte bli värre av att just starta igång värme m.m.).



Med tanke på den otillräckliga dvalningstemperatruren så hade jag definitivt startat upp honom igen.
Som det är nu så bränner han allt förmycket energi pga att han inte gått ner i dvala och det kan sluta riktigt illa.
Gällande att dvala honom korrekt så hade du kunna stoppa in honom i ett kylkskåp. Ett annat alternativ hade exempelvis varit en äggkläckare typ Exo-Terra eller dylikt.
Dessa små och smidiga, kan ställa om till kylning och du kan hitta dessa begagnade till överkommligt pris.
Lycka till 

Mvh
Anders

3
0
ArtforLife:
Akesson skrev:


Med tanke på den otillräckliga dvalningstemperatruren så hade jag definitivt startat upp honom igen.
Som det är nu så bränner han allt förmycket energi pga att han inte gått ner i dvala och det kan sluta riktigt illa.
Gällande att dvala honom korrekt så hade du kunna stoppa in honom i ett kylkskåp. Ett annat alternativ hade exempelvis varit en äggkläckare typ Exo-Terra eller dylikt.
Dessa små och smidiga, kan ställa om till kylning och du kan hitta dessa begagnade till överkommligt pris.
Lycka till 

Mvh
Anders


Tack Anders! Har inte vågat stoppa in honom i kylskåp (det jag haft tidigare var lite oberäkneligt). Goda råd och tacksam för stöd. Då startar jag igång och är vaksam på hans mående och allmäntillstånd. Det har ju som sagt fungerat tidigare så förhoppningsvis ska även denna gång gå. Nästa vinter får jag göra ett omtag med dvalandet för att undvika en sådan här situation igen. Återigen tack!

156
224
Akesson:
ArtforLife skrev:


Tack Anders! Har inte vågat stoppa in honom i kylskåp (det jag haft tidigare var lite oberäkneligt). Goda råd och tacksam för stöd. Då startar jag igång och är vaksam på hans mående och allmäntillstånd. Det har ju som sagt fungerat tidigare så förhoppningsvis ska även denna gång gå. Nästa vinter får jag göra ett omtag med dvalandet för att undvika en sådan här situation igen. Återigen tack!


Ingen fara. Det borde inte vara några bekymmer med uppvaknandet men jag önskar dig lycka till.
Är det något du funderar på eller undrar över så är jag bara ett PM bort o jag ska göra mitt bästa att hjälpa dig.

/Anders
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild