Insekter som äter gråsuggor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
FreddeB:
Hej!  Jag har ett bioaktivt terrarium till min pärlödla med kubanska gråsuggor och hoppstjärtar.  Problemet är bara att gråsuggorna har förökat sig enormt och äter så mycket så att växterna knappt kan överleva.  Min pärlödla är dessutom helt ointresserad av att käka gråsuggor, så det finns inget som kontrollerar populationen.

Jag funderar på om jag skulle kunna introducera någon annan typ av insekt (tusenfoting, spindel?) som äter gråsuggor och som förhoppningsvis inte blir helt utrotad av min ödla.

Jag kan inte så mycket om insekter, så råd skulle starkt uppskattas!  Tror ni att detta skulle funka?  Vilken art ska jag i så fall försöka med?  Tack!

5088
3861
Tropfrog:
Biologi handlar till stor del om resurser. Det är inte helt fel att introducera rovdjur som håller populationen nere. Men det är oerhört svårt att balansera. Högst troligt kommer populationen av gråsuggor att dö ut och du blir tvungen att odla dem i separat behållare. Resurserna som gråsuggorna lever av kommer då att ackumulerat.

Bättre vore att fundera på vad gråsuggorna lever av och begränsa den resursen i kombination med att själv tunna ut populationen.

Mvh
Magnus 

2
0
FreddeB:
Tack så mycket för svaret!  Låter klokt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild