Sclerophys mauretani

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

663
345
Johnexotics:
Hej!. Planera just nu ett terrarium  till Sclerophys mauretani. Men hittar inte så mycket info vad jag har läst kommer dom från mer torrare delar i afrika. Funderar mest över själva fuktigheten. Min tanke är dom borde har lägre fuktighet om dom inte kommer fram på kvällarna bara borde det stiga. Hoppas finns nån här som har lite mer kunskap om dom :)

61
33
bufo_bufo:
Vad spännande! Verkar vara en ovanlig art att hålla, med så lite info tillgängligt. Men otroligt fin (som alla paddor, givetvis).

Hittade en film där man ser lite av deras naturliga habitat här, och det ser ju relativt torrt ut:
www.youtube.com/watch?v=f9nvbrmgNtg

Och någon fransk herpetolog med erfarenhet av arten har en sida där hen beskriver bl a temperatur och luftfuktighet i terrariet:
www.batraciens-reptiles.com/bufo_mauritanicus.htm

Jag kan en del franska, så kan översätta mer i detalj om du är intresserad, men sammanfattningsvis verkar du vara på rätt spår: De vill ha det varmt och torrt (med tillgång till vatten naturligtvis), och svalare nätter.

Insåg också att de lever på ungefär samma breddgrader som mina I. alvarius (subtropiska torra områden), så jag tänker att de rimligen borde trivas med ungefär samma förhållanden? Jag har inrett med värmelampa + UVB i ena änden och vattnet i den andra, så det blir en gradient på både temp. och fuktighet, kanske kan en sådan setup passa även berberpaddan?

Och kanske Anders här på forumet känner till lite mer om arten? Har förstått att han är något av en paddexpert. Själv är jag inte särskilt erfaren, men har nördat in på paddor och gillar research. :)

663
345
Johnexotics:
bufo_bufo skrev:
Vad spännande! Verkar vara en ovanlig art att hålla, med så lite info tillgängligt. Men otroligt fin (som alla paddor, givetvis).

Hittade en film där man ser lite av deras naturliga habitat här, och det ser ju relativt torrt ut:
www.youtube.com/watch?v=f9nvbrmgNtg

Och någon fransk herpetolog med erfarenhet av arten har en sida där hen beskriver bl a temperatur och luftfuktighet i terrariet:
www.batraciens-reptiles.com/bufo_mauritanicus.htm

Jag kan en del franska, så kan översätta mer i detalj om du är intresserad, men sammanfattningsvis verkar du vara på rätt spår: De vill ha det varmt och torrt (med tillgång till vatten naturligtvis), och svalare nätter.

Insåg också att de lever på ungefär samma breddgrader som mina I. alvarius (subtropiska torra områden), så jag tänker att de rimligen borde trivas med ungefär samma förhållanden? Jag har inrett med värmelampa + UVB i ena änden och vattnet i den andra, så det blir en gradient på både temp. och fuktighet, kanske kan en sådan setup passa även berberpaddan?

Och kanske Anders här på forumet känner till lite mer om arten? Har förstått att han är något av en paddexpert. Själv är jag inte särskilt erfaren, men har nördat in på paddor och gillar research. :)



TACK!. letat som en galning inte hittat nån video. Tänkte lite sån miljö var i videon.  Det du få gärna översätta är temp/fuktighet om det funkar hålla par eller fler tillsammans. :)

61
33
bufo_bufo:
Det var så lite, jag älskar att researcha, som sagt. :) Här kommer lite från den franska hemsidan, jag valde ut det som verkade intressant och relevant för din del:

Berberpaddan hittas främst i Marocko, Algeriet och Tunisien, enstaka fynd av mindre populationer även i Mali och Niger, samt södra Spanien. Arten är övervägande nattaktiv och håller sig i relativt torra områden, dock alltid i närheten av vatten. De verkar föredra områden med skogsvegetation, men trivs även i stäppmarker och bergslandskap, kring uttorkade flodbäddar och i oaser. De har även hittats på 2600 meters höjd i Atlasbergen(!).

Storleksmässigt kan de bli 13–15 cm (rekordet är en hona på 16 cm). Sedan skriver han lite om utseendet, men det känner du ju redan till. Däremot kan det vara bra att veta att de är extremt duktiga höjdhoppare. De kan tydligen hoppa ur ett vanligt badkar med lätthet (misstänker att han talar av erfarenhet där). :)

Berberpaddan är övervägande nattaktiv och äter det vanliga: insekter och vissa ryggradsdjur. De kan hibernera om de bor i områden där det blir kallare, likaså estivera om det blir tillfällig torka, men det är ingen nödvändighet för deras fortlevnad. De leker i samma miljöer som Bufotes viridis (grönfläckig padda) och tolererar bräckvatten. Sedan har de tydligen ett kraftfullt läte, vilket han menar kan vara bra att ha i åtanke när man funderar över terrariets placering.

I avsnittet om terrariestorlek framgår att det går bra att hålla flera tillsammans, men de behöver rejält med utrymme och flera gömslen att välja mellan. De är aktiva hoppare och klättrare, så det gäller att inredningen är stabil och eventuella växter av det tåligare slaget. Här skriver han också en del om att hålla vildfångade djur, men det är ju inte relevant för din del. När det gäller substrat nämner han dels torv och mossa (låter lite konstigt tycker jag, med tanke på hur de verkar leva i naturen?), dels sand, men det viktiga är tydligen att hålla det torrt. Han håller en luftfuktighet på runt 40 % och vattnar eller sprejar aldrig i hela terrariet, utan bara delvis då och då.

När det gäller temperatur menar han att idealet om man vill föröka dem är 25–35 grader från maj till oktober, sedan en gradvis sänkning från november till mars till 20 grader dagtid och om möjligt 5–10 om natten. Då går de i dvala, men det är som sagt inte nödvändigt om man inte vill föröka dem. Annars kan man nöja sig med att stänga av värme och belysning nattetid. Arten är tålig och anpassningsbar och klarar temperaturer mellan 2 och 35 grader.

Sedan kommer en del om föda och ett långt stycke om hur man förökar dem, men det kanske inte är så relevant för din del?

663
345
Johnexotics:
Jo det kan vara interessant att veta med :). Kommer dock försöka göra mer naturligt substrat står inget om vattendel?. :) Fundera på har ett par i 120x50x60. ger dom klättre möjligheter. Tycker det är interessant att dessa lever torrare miljöer :) ska bli kul att hålla dessa

5099
3875
Tropfrog:
Var ar du hittat djuren. Kan inte minnas att jag sett dem till salu någonsin.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Johnexotics skrev:
Jo det kan vara interessant att veta med :). Kommer dock försöka göra mer naturligt substrat står inget om vattendel?. :) Fundera på har ett par i 120x50x60. ger dom klättre möjligheter. Tycker det är interessant att dessa lever torrare miljöer :) ska bli kul att hålla dessa



Ja, det låter riktigt kul och spännande! Mina vill ju också ha det torrt och jag har använt sandblandad jord, det verkar de gilla. När jag började läsa på tyckte jag det lät konstigt att hålla groddjur så torrt och varmt, men utifrån deras beteende är det är helt uppenbart att de vill ha de så. De älskar att ligga och sola sig där de har värmelampa och UVB, i uppåt 27 grader. Den sidan av terrariet har jag nog aldrig vattnat överhuvudtaget.

Och det där med vattendel missade jag, det ska de naturligtvis ha. På den franska sidan nämns det kort att det inte behövs något jättekar så länge de alltid har möjlighet doppa sig i friskt vatten.

Om mat skriver hen att de äter allt som får rum i munnen – som paddor brukar, med andra ord. :) Avföring från vilda exemplar innehåller främst skalbaggar och kackerlackor av olika slag. Sedan varnar hen för insekter med alltför mycket kitin, och rekommenderar en varierad kost med en blandning av syrsor, kackerlackor och daggmask. (Mina älskar för övrigt daggmask, fast de får kämpa lite för att få dem i sig.)

Ska kika på vad det står om avel också!

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Var ar du hittat djuren. Kan inte minnas att jag sett dem till salu någonsin.

Mvh
Magnus 


Såg faktiskt för ett tag sedan att att Hökarängens Zoo i Stockholm hade ett exemplar. Innan dess hade jag aldrig ens hört talas om arten. :)

663
345
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
Var ar du hittat djuren. Kan inte minnas att jag sett dem till salu någonsin.

Mvh
Magnus 



Lokal butik

663
345
Johnexotics:
bufo_bufo skrev:



Ja, det låter riktigt kul och spännande! Mina vill ju också ha det torrt och jag har använt sandblandad jord, det verkar de gilla. När jag började läsa på tyckte jag det lät konstigt att hålla groddjur så torrt och varmt, men utifrån deras beteende är det är helt uppenbart att de vill ha de så. De älskar att ligga och sola sig där de har värmelampa och UVB, i uppåt 27 grader. Den sidan av terrariet har jag nog aldrig vattnat överhuvudtaget.

Och det där med vattendel missade jag, det ska de naturligtvis ha. På den franska sidan nämns det kort att det inte behövs något jättekar så länge de alltid har möjlighet doppa sig i friskt vatten.

Om mat skriver hen att de äter allt som får rum i munnen – som paddor brukar, med andra ord. :) Avföring från vilda exemplar innehåller främst skalbaggar och kackerlackor av olika slag. Sedan varnar hen för insekter med alltför mycket kitin, och rekommenderar en varierad kost med en blandning av syrsor, kackerlackor och daggmask. (Mina älskar för övrigt daggmask, fast de får kämpa lite för att få dem i sig.)

Ska kika på vad det står om avel också!



Mata med dubias mask syrsor här hemma :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild