Terrarium och bottenmaterial för ögonfransar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
Davidp:
Hej!
Vad är en bra storlek på terrarium för en 6 månader gammal ögonfrans? Har läst att alla gör olika så vill veta vilket som är optimalt. Jag undrar också vad man ska ha för bottenmaterial? Har hört att de kan få i sig det och kvävas om man har otur

167
163
Imori:
Davidp skrev:
Hej!
Vad är en bra storlek på terrarium för en 6 månader gammal ögonfrans? Har läst att alla gör olika så vill veta vilket som är optimalt. Jag undrar också vad man ska ha för bottenmaterial? Har hört att de kan få i sig det och kvävas om man har otur


Hallå där!
Jag skulle kört på ett 45x45x60 eller hellre ett 60x45x60 direkt och packat in fullt med hängande fejkplantor högst upp mot taket - för att skapa den där skuggkänslan som höga trädkronor gör i skogsmiljö - tryckt in grenar, bamburör och lianer kors och tvärs från botten uppåt och så bioaktivt bottensubstrat med hoppstjärtar och gråsuggor. Plantera levande växter som sakta får växa upp och ihop med grenarna och fejkplantorna högre upp.
Det viktiga är att det är fullpackat, det får gärna vara så fullt att det är svårt att ens se terrariets bakgrund. Då är vegetationen tjock nog för att ödlan ska känna sig trygg och därmed sitta mer synligt/öppet och inte så undangömt som de annars kan göra.

Hur en trädlevande ödla som en Ögonfrans skulle få i sig av bottenmaterial har jag svårt att se, de äter CGD ur kopp som förslagsvis hängs halvvägs upp i terrariet. Insekter fångar den nog oftast när krypen kryper runt på grenarna och i lövverk en bit upp.
Är du ändå orolig så kan du alltid lägga ett lager med blad av t.ex. ek eller bok ovanpå bottensubstratet som "skydd".
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild