Hålla jättesnäckor och vandrande pinnar ihop?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
cajsalindqvist:
Hej! Jag har ett tomt terrarie att fylla och väger mellan jättesnäckor, vandrande blad och vandrande pinnar. Råkade hitta en gammal tråd i annat forum där någon sa att de går att ha dem i samma terrarie då dem låter varandra vara och inte utgör en fara för varandra. Någon som vet om detta stämmer?

101
91
Trypto:
Om snäckorna och bladen/pinnarna har exakt samma krav på miljön (temperatur, luftfuktighet, substrat etc) så går det säkert. Värt att tänka på är väl risken för att snäckorna ställer till det lite för insekterna. De lär äta av foderbladen, kanske även äta på själva insekterna (?) och de är inte direkt försiktiga när de rör sig, så det finns nog en risk att de råkar mosa en insekt genom att helt enkelt.. kliva rakt över den. Snäckor låter ingenting vara.

Men om man är medveten om djurens olika behov och beteenden så går det säkert att få det att fungera någorlunda, även om jag personligen nog skulle finna det enklare att ha separata burkar till dem.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag hade nog bytt ut jättesnäckorna mot någon slags tusenfoting eftersom jättesnäckorna kladdar ner så mycket och som Trypto säger skulle de potentiellt kunna krossa någon insekt. Jag har hört någon säga att vandrande pinnar skulle kunna försöka äta på vandrande löv av misstag, men jag vet inte om det var en gissning från personen eller om någon faktiskt erfarit det.

Jag har tidigare haft Ophistreptus guineensis (Koppartusenfoting), Diapherodes gigantea (Karibisk vandrande pinne, eller Vandrande sparris/Vandrande gren som jag kallar dem) och Lucihormetica subcincta (en sorts kackerlacka) tillsammans utan problem. En annan art som är vänlig av sig och potentiellt skulle fungera tillsamans med andra arter är rosenbagge. 

55
9
Degus:
Nackdelen att pinnar vill ha det ganska högt och jättesnäckor inte bör ha det högt. De kryper nämligen i taket och släpper taget och dunsar ner på marken. Är det då högt, så kan de skada skalet. 
Angående pinnarna, jag tror att de flyttar sig när en snäcka kommer, annars får du ha en sort som förökar sig mycket, så blir det öite naturlig omsättning på djuren. 

En mindre snäcka kan du däremot säkert ha med pinnarna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild