Första orm, bygga terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Eboorg:

Hej, jag tänkte skaffa en djungelrutpyton som en förstaorm. och tänker att måtten: L200 H100 D60 skulle funka brVardag undrar väl mest vad som behövs och hur jag bygger billigast.

tänkte brygga i trä och en glasskjutdörr på framsidan.

har läst en del om vad som behövs för att kunna hålla ett bra regnskogsklimat och det är väl dränering och ventilation som är det viktigaste som jag förstått det. Sen tänkte jag bygga med hjälp av frigolit, frigolitlim och färg (giftfri såklart) för att bygga ett vattenfall och sshahs en filterpump.

håller det fuktigheten uppe eller behövs mera?

värmen tänkte jag väl ordna med värme mattor och en värmelampa på sovplatsen.

är det något jag glömt?

ge gärna tips på hur ventilerar och dränerar på lättast/billigast sätt :) tack så mycket!


733
295
markusbabs:

Jag skulle inte ha ett inbygt vattenfall i terrariet. Det blir svårt att byta vattnet och då blir det till slut väldigt dålig kvalitet som dricksvatten. En stor vattenskål brukar vara enklare, det hjälper till att hålla luftfuktigheten uppe, och en blomspruta är fortfarande det som är bäst för att hålla bra luftfuktighet. Någon form av dränering behöver du inte, för så blött behöver du inte ha det i terrariet.

Byggmaterial, vill du ha det fuksäkert och billig så väljer du formplyfa. Då behöver du bara dra silicon i kanterna så är det fuktsäkert. det ser även hyfsat bra ut.

I ett så stort terrarium skulle jag använda mig av lampor av olika slag som värmekällor. Keramik lampa kan man ha igång på natten utan att den avger något ljus.

 

Länkar till mitt bygge, och även fluffis bygge.

 

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=989

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=919

 


7
0
Eboorg:

okej, funkar det inte ens om jag har en sån här herperschoise.nordicshops.com/product.html/repti-clear-f150?category_id=59 , till vattenfallet alltså (tycker det är så fint med vattenfall)

Vad är bra att använda som bottenmaterial? 

tack så mycket!


733
295
markusbabs:

Den tar väl inte bort bakterier?  Man bör ju byta vatten i en vattenskål ett par gånger i veckan och det kan bli svårt med ett vattenfall.

Som bottenmaterial i ett djungel terrarium kan det vara snyggt med bark eller torv, eller blanda dom, så blir det lite naturtroget, det har jag gjort. Mitt bottenmaterial är aldrig blött och jag har inga problem med luftfuktigheten. många gånger tror man att blött bottenmaterial ökar luftfuktigheten men så är inte alltid fallet. Däremot så kan djuren få bukröta av konstant blött underlag.


218
47
asus:

hade något exo terra gojjs som bottenmaterial innan men det höll knappt någon fukt kvar så bytte till täckbark och det funkar utmärkt, väldigt billigt med jag köpte 5st 50 liters påsar för 100 kr

 


7
0
Eboorg:

då kör jag på det :)


13
0
spaderdan:

Ska bli intresannt att se bygget för håller på med ett själv. Det jag oxå har börjat fundera i är vattenfallet som markusbabs sa att man måste ju kunna komma åt det och kunna byta vatten + att få vattnet att rinna dit man vill tar sin tid ! men som du oxå säger det blir ju snyggt =) 

 

terrariedjur.se/?page=forum&thread=1037 

Här är mitt bygge men ska uppdatera det snart, har varit lite off ett tag...


7
0
Eboorg:

Ska börja bygga om några månader. Är mitt uppe i en flytt, men skapar en tråd när jag börjar. har många roliga idéer och vill göra något annorlunda så jag har tid och skissa och tänka iallafall :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild