Lissachatina fulica avel/färger

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Linnea1182:
Om man parar en lissachatina fulica rodatzki med en jadatzki blir hela kullen rodatzki eller jadatzki då eller får man även jade och viltfärgade?

25
17
CrossroadReptiles:
Om inte saker ändrats i systematiken så är Lissachatina fulica rodatzi en underart av Lissachatina fulica. Om du parar ett sådant djur med en fulica av en annan underart så kan du inte längre säga att ungarna är rodatzi även om de skulle se ut som sådana. Har ingen koll på hur generna för skalfärg och kroppfärg nedärvs hos fulica. Albino former brukar dock ofta vara recessiva så jag killgissar på att du får många med mörk kropp.

2
0
Linnea1182:
CrossroadReptiles skrev:
Om inte saker ändrats i systematiken så är Lissachatina fulica rodatzi en underart av Lissachatina fulica. Om du parar ett sådant djur med en fulica av en annan underart så kan du inte längre säga att ungarna är rodatzi även om de skulle se ut som sådana. Har ingen koll på hur generna för skalfärg och kroppfärg nedärvs hos fulica. Albino former brukar dock ofta vara recessiva så jag killgissar på att du får många med mörk kropp.


såvitt all min forskning inom dem har lett mig är viltfärgad, jade, jadatzki, rodatzki och caramel bara olika färger av fulica. rodatzki är alltså bara en fulica med mörk kropp och ljust skal, inte en egen underart som t.ex. archachatina marginata ovum vs archarchatina marginata marginata är. 

kullen jag har från mitt rodatzki och jadatzki par är bra precis 50/50 på ljus och mörk kropp men ser ingen skillnad på skalen än vid ca 3 månaders ålder vilket är varför jag ställt frågan. får bara hoppas att någon som har koll på fulica avel svarar snart.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild