Nybörjar spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Waffenroos:
Hej har tankar på att skaffa spindel. Va finns det för nybörjar spindlar??

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Oftast är det den arten du är mest intresserad av som blir den bästa nybörjarspindleln för dig.

Jag utgår från att det är fågelspindlar du syftar på. Man brukar dela in dem i arter från nya världen och arter från gamla världen. Nya världen är Amerika, gamla världen är Afrika, Asien, Oceanien och Europa.

Arter från nya världen har oftast irriterande brännhår på bakkroppen som de kan sparka av. Arter från gamla världen saknar dessa brännhår, men har istället ett mycket potentare gift (fortfarande inte dödligt, men generellt sett betydligt värre än arter från nya världen) och är ofta snabbare och mer defensiva. Det är definitivt arter från nya världen som man bör sikta in sig på som nybörjare, men det finns också en del släkten från nya världen som man kanske bör undvika (t.ex. Psalmopoeus som beter sig som arter från gamla världen och Theraphosa som kan vara lite känsliga).

Exempel på bra nybörjararter (samtliga från nya världen) är arter i släktena Brachypelma, Tliltocatl, Grammostola, Aphonopelma. Dessa är oftast (en inte alltid) lugna nog att hanteras utan problem (hantering av spindlar bör hållas till ett minimum, men det kan vara smidigt vid flytt).

Även släkten som Chromatopelma, Acanthoscurria och Lasiodora kan vara bra nybörjarspindlar om man håller lite avstånd och är medveten om att de kan vara lite snabbare och lätt kan förväxla fingrar med mat om man är oaktsam. Dessa spindlarna skulle jag nästan aldrig hantera med händerna, utan det är fångstburk och någon slags petpinne som gäller.

Även Avicularia och Caribena är trevliga nybörjararter enligt mig. De kan dock vara lite känsliga när det kommer till luftfuktighet och ventilation.


11
0
Waffenroos:
Okej. 
Jag är ute efter en lugn fågelspindel. Tack för all info. 

6
6
Prometheus:
Waffenroos skrev:
Okej. 
Jag är ute efter en lugn fågelspindel. Tack för all info. 

Jag skaffade en brachypelma emilia, väldigt lättskött spindel.
Det där med "lugn" ska du ta med en nypa salt, spindlar är lite olika precis som oss människor, det är lite av en nitlott.
Ge spindeln rätt förutsättningar är nog det viktigaste skulle jag säga med rätt typ av terrarium och minimalt med vibrationer dvs störningselement som kan påverka den negativt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild