Vad har hänt med min salamander? :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
allypally:


Kan någon snälla hjälpa mig med vad som har hänt med min salamander?
Det är de vita prickarna på kroppen och främst ansiktet som jag inte sett förut, vad kan det vara och vad ska jag göra? :((

659
344
Johnexotics:
Vad är det för art?

5
0
allypally:
Johnexotics skrev:
Vad är det för art?

Kinesisk eldbukssalamander

659
344
Johnexotics:
Vad har du för temp?

5
0
allypally:

Max 23, brukar ligga på 21-22. Vet om att de bör ha lägre, men har inte hittat än lösning än för att hålla vattnet kallare än så (förutom att ha en AC i rummet vilket inte går), jag har haft de sedan augusti och tempen har alltid legat på samma, men inte sett dessa prickar förens nu. :( 


5099
3873
Tropfrog:
Jag tänker att det just nu är mitt i vintern och att det inte är särskilt svårt att få ner temperuren om man verkligen vill. AC känns inte som en särskilt vettig lösning vintertid :)

Sen är det väl så att felaktig temperatur inte utlöser problem på studs. Det är något som påverkar hälsan och immunförsvar på lång sikt och inte direkt. Felaktiga förhållanden sedan Augusti kan mycket väl stressa djuret, sänka immunförsvaret och göra det mottagliga för sjukdomar.

Mvh
Magnus 

5
0
allypally:

Tack för ditt svar Magnus, innan de bodde hos mig så bodde de hos några som inte hade en bra miljö för dem (akvariet bestod av sand och någon sten), men hos mig har de fått bättre bottensubstrat, mängder med olika växter, bättre filter, fler möjligheter att ta sig upp på land, massa gömställen, körsbärsräkor m.m. Du har rätt att det är lättare nu att hålla akvariet kallare såhär års, men eftersom det är minusgrader ute och vi har barn i familjen så är det inte superoptimalt att ha öppet fönster hemma hos oss (under en hel dag, jag brukar annars ha det öppet en stund på morgonen). 

Jag skulle också uppskatta om jag kunde få lite mer information på VAD det är för sjukdom isåfall den har fått, så jag kan läsa mer om den. Dessa salamandrar vill ju optimalt ha säkert 15-17, men aldrig över 23, vilket det aldrig blir i vårat akvarium, så om det inte överstiger den "dåliga" tempen, varför skulle det påverka immunförsvaret? 


5
0
allypally:
Glömde lägga till att de var undernärda när de kom till oss.

5099
3873
Tropfrog:
Nej, öppna fönster är inte särskilt god idé det heller under annalkande energikris. Inte lika illa som att köra AC på vintern men nästan.

Folk som håller salamandrar framgångsrikt under lång tid håller dem i svala utrymmen tex källare eller ouppvärmda rum.

Visst kan det kanske kännas bra att få en diagnos på djuret, men det kan bara en veterinär ställa. Det finns inte många sjukdomar hos amfibier som har kända botemedel så egentligen hjälper det inte mycket.

Det vi kan hjälpa till med här är skötseln och miljön. Vi har samamandrar i matkällaren på lantstället. De har ingen vacker miljö och inget bottensubstrat. Men de lever väl och förökar sig kontinuerligt. Detta för att temperatur och luftfuktighet är gynnsam, inget annat. Den visuella miljön är främst för din egen skull inte djurens.

Jag klandrar ingen för att de prioriterar sina barns levnadsmiljö framför sina djurs. Men kan man inte ge sina djur rätt miljö så kanske det bästa är att göra sig av med dem och skaffa djur som man faktiskt kan ge rätt miljö.

Mvh
Magnus

659
344
Johnexotics:
Finns kylare man kan köpa för akvarien annars funkar P-flaskor med. Frys ner dom sen lägg i. Dock behöver man byta några om dagen bero på vilket storlek på akvarium:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild