Bebis Dvärg skäggagam äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Kandee:
Halloj gott folk! Jag har en ish 1 månad gammal dvärgis. Jag köpte idag små syssor till han men insåg nu att han inte vill äta dom känns mera som han är rädd för dom? Finns det något jag kan göra? Jag flyttade honom till mitt nya och förbättrade terrarium för 3 dagar sen OCH hans diet innan har varit torkade mjölmaskar och sallad och mango men på senaste har han inte varit ett dugg intreserad av varken mango elr sallad. Så min fråga är väll, hur ska jag bära mig åt för att han ska äta mer variation?

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
När man flyttar en reptil eller byter miljö kan det ibland ta lång tid innan dom känner sig trygga och kommer igång med maten. Sålänge miljön och temperaturzonerna är som dom ska så kan dom gå utan mat många veckor : ) finns såklart sätt att underlätta för djuret. Se till att lämna den helt ifred minst några veckor, gärna längre. Och se till så rummet den bor i är lugnt och tyst, I den mån det går. Fortsätt erbjuda mat några gånger i veckan. 

Sen skulle jag utesluta söt frukt helt ur dieten. Inte alls en naturlig diet för dom, även om dom flesta herbivorer älskar söt frukt, mer godis än mat. Och mjölmaskar skulle nog också kunna skippas eller ge mer sällan åtminstone. 

Bra dagligt foder är exempelvis Endive, escarolesallad, machésallad, ruccolasallad,maskrosor och annat ogräs ,senapsblad, haricots verts osv osv.. variation är alltid jättebra! Syrsor och kackerlackor (som ätit nyttig mat) är kanonbra foder några dagar i veckan, kanske oftare för yngre individer. 

Men det är bara fortsätta erbjuda bra mat och låta den bo in sig i nya miljön i lugn och ro. Tålamod så kommer den börja äta självmant nångång : )

4
0
Kandee:
Tack för ditt svar! Meen problemet är inte att han inte äter dagligen. Jag brukar handmata honom och så brukar han äta ur skålen. Sallad fick han ätit idag vilket var skönt för han har inte velat äta de på ungefär 1v MEN problemet är att han är rädd för sysor haha, har ni stött på det innan? Syssorna jag ger honom är mindre än hans huvud. Är det något han kommer växa ifrån eller kan man träna honom till att äta det?

5088
3861
Tropfrog:
Han bytte terrarium för 3 dagar sedan! Som tidigare redan svarat så kan det ta tid att få igång ödlor efter miljöbyte.

Jag tycker inte att du skall handmata honom.

Mvh
Magnus 

4
0
Kandee:
Okej! Ska ge honon lite tid tänkte vänta ett tag innan jag erbjuder honom syssor igen så jag inte stressar upp han. Varför tycker du att  jag inte borde handmata honom? Har läst att det är ett bra sett att "bonda" Mvh
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild