Insekter för stängt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

165
93
Sockerfar:
Hej,

Har ett projekt pågående, en glasburk på 22l med en kupa högst upp. Är diverse plantor i terrariumet och min tanke med det hela är att försöka låta det vara förslutet så mycket som möjligt förutom när det krävs lite nedklippning av diverse grönt. 

Så frågan är vilka insekter kan jag ha som klarar rätt så vått klimat. Idag huserar terrariumet några svenska gråsuggor med lite gult på ryggen. Verkar klara sig fint. La även in en gråaktig men vetej om den mår lika bra. Hoppstjärtar nematoder och 1 skogsspindel och 2 mindre tusenfotingar. Dessa lades in för att hålla populationen av gråsuggor i chakt om min plan fungerar. Bör jag addera fler insekter? Vilka gråsuggor som är färggranna klarar av ett sånt här klimat? Eller andra spännande insekter som kan ingå i mitt ekosystem. 

5088
3858
Tropfrog:
En av de absolut viktigaste nycklarna till välmående gråsuggor är ventilation. De tropiska vita klara sig något bättre än de flesta andra utan.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
En av de absolut viktigaste nycklarna till välmående gråsuggor är ventilation. De tropiska vita klara sig något bättre än de flesta andra utan.

Mvh
Magnus 


Tack för svaret. Ok när jag hade mitt gamla exo terra körde jag också på extrem luftfuktighet. De hålen terrat hade var väl det lilla i front med springan till dörren och undertill. Där exploderade gråsuggorna. Du tror att det ej kan bli samma här pga storleken? Är små glipor upp vid glaskupan men gissar att luften står relativt still. Du tror bara dom små vita kommer överleva? Lever dem ens över ytan? Bara sätt dem i jorden osv. Skulle vilja ha något att kolla på

Esig: hade fläktar för cirkulation i terrat så var en dålig jämförelse 

165
93
Sockerfar:
den på bilden verkar klara sig. Får se om dom förökar sig slängde väl i 5-8 stycken. Någon som kan fastställa vilken isopod det är?

25
17
CrossroadReptiles:
Skulle säga att gråsuggan är en Oniscus asellus. Mitt tips för gråsuggor i stängda terrarier är att vara lite försiktig med dem, då jag upplevt att de kan ge sig på växterna när de förbrukat andra tillgängliga resurser. Jag har använt olika färgvarianter av Porcellionides pruinosus. 

165
93
Sockerfar:
CrossroadReptiles skrev:
Skulle säga att gråsuggan är en Oniscus asellus. Mitt tips för gråsuggor i stängda terrarier är att vara lite försiktig med dem, då jag upplevt att de kan ge sig på växterna när de förbrukat andra tillgängliga resurser. Jag har använt olika färgvarianter av Porcellionides pruinosus. 

Slängde in en skvätt iväg som var döende för att gardera har även gjort skikt med löv osv för att dodga växt ätandet sen kan dom få äta lite på växterna inte upplevt något negativt av det tidigare. Så länge man har predetorer som håller populationen i schakt 

165
93
Sockerfar:
CrossroadReptiles skrev:
Skulle säga att gråsuggan är en Oniscus asellus. Mitt tips för gråsuggor i stängda terrarier är att vara lite försiktig med dem, då jag upplevt att de kan ge sig på växterna när de förbrukat andra tillgängliga resurser. Jag har använt olika färgvarianter av Porcellionides pruinosus. 


Tack för artnamnet verkar stämma in. Verkar vara tåliga isopoder. Hoppas dom levererar

36
5
Haanila:
Går det alls att ha gråsuggor i stängda terrarium/vivarium? Har också provat att göra några små, men suggorna dör tyvärr alltid :/ men ser folk som har det. 

165
93
Sockerfar:
Haanila skrev:
Går det alls att ha gråsuggor i stängda terrarium/vivarium? Har också provat att göra några små, men suggorna dör tyvärr alltid :/ men ser folk som har det. 


mina lever och förökar sig, så för mig funka det

165
93
Sockerfar:
Uppdatering, stängt terrarium jag silikona igen för projekt dog av kondens. Får se iår om det återhämtar sig. 
De andra 3 terrarierna har fungerat utmärkt, dairy cow,, tropiska och svenska gråsuggor lever gott, nästan för gott då fina växter försvinner. 

Bilder kommer mot våren
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild