Hur rengör man bark från naturen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
F22V:
Kan man bara ta bark ute från naturen och lägga det i ugnen eller hur gör ni det? Går det även också med ruttet trä för gråsuggor? Måste man rengöra dessa och döda alla bakterier?

5093
3863
Tropfrog:
Det råder delade meningar om detta. Somliga tycker att det är onödigt, andra tvättar och värmebehandling.

Jag har kört utan sterilisering länge, men har börjat göra det för säkerhets skull.

Mvh
Magnus 

229
223
Formula76:

Vill påskina att alla de djur vi har i vår hobby lever ute i naturen helt utan att någon steraliserar allt de kommer i kontakt med först. 
Jag tar jord, löv, bark, halvruttna grenar mm till mina sköldpaddor jämnt o ständigt. Har man tur så slinker där med lite maskar, gråsuggor och annat gott de kan käka upp.

Om det är "rätt" eller "fel" låter jag vara osagt men jag har aldrig fått några problem med det.
Men visst, vill man vara på den säkra sidan så är det bara till att köra det i ugnen lite. 


5093
3863
Tropfrog:
Anledningen att jag börjat värmebehandla är att jag fått in röda stenkrypare och någon mini snigel. De sistnämnda inte helt säkert att de kommer ifrån obehandlat material utifrån. För mitt terrarium med pilgiftsgrodor och mycket växter är båda introducerade arterna problem.

Men helt klart hade jag varit avsevärt mer avslappnad om det hade handlat om terrarium med sköldpaddor, kungsboa eller någon annan robust art och inga eller bara billiga växter.

Mvh
Magnus 

657
344
Johnexotics:
Oftas brukar låta det torka ut  från några veckor till några månader. när det är snustorrt. bero på vad jag har tagit in. 

12
0
F22V:

Tropfrog skrev:
Det råder delade meningar om detta. Somliga tycker att det är onödigt, andra tvättar och värmebehandling.

Jag har kört utan sterilisering länge, men har börjat göra det för säkerhets skull.

Mvh
Magnus 


Gör man samma sak med ruttet trä?


5093
3863
Tropfrog:
F22V skrev:


 

Gör man samma sak med ruttet trä?



Jag gör det  men säkert inte alla.

Mvh
Magnus 

12
0
F22V:

Tropfrog skrev:


Jag gör det  men säkert inte alla.

Mvh
Magnus 


Ahh okej, hur länge kan det vara i ugnen isåfall?


5093
3863
Tropfrog:
F22V skrev:


 

Ahh okej, hur länge kan det vara i ugnen isåfall?



Jag lägger in torra bitar på strax under 100 grader och låter det ligga tills det börjar lukta ifrån ugnen. Det tar längre tid än löv, kanske 10-15 min,men jag har aldrig tittat på klockan.

Mvh
Magnus 

12
0
F22V:

Tropfrog skrev:


Jag lägger in torra bitar på strax under 100 grader och låter det ligga tills det börjar lukta ifrån ugnen. Det tar längre tid än löv, kanske 10-15 min,men jag har aldrig tittat på klockan.

Mvh
Magnus 


Jag hittade bara fuktigt ruttet trä, ska de vara i ugnen längre då?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild