Jätte snäckor, husets topp trillat av…?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
4
Olivens_Djur:

Hej hej!

idag fick jag hem mina två små afrikanska jätte snäckor, achatina fulicia. Haft denna art innan och där hände samma sak...

Dock så var detta nu när jag fick dem. Den ena är helt normal med ett fint skal medans den som är albino har tappat toppen av sitt skal. Bör jag vara orolig? Läcks detta av sig själv eller är det inte alls fixbart? 


Undrar bara om det är farligt för den lilla krabaten, hoppas någon har svar på detta!!!

Mvh/ Olivia



19
17
MariaLewisia:
Nu är jag inte så insatt i just snäckor, men från det jag har läst och hört från andra så är de väldigt bra på att läka sina egna skal så länge det inte är en livshotande skada. Det verkar vara rätt vanligt att de får små sprickor eller att bitar går av av skalet men det verkar de kunna fixa själva. Om du inte ser delar av själva snäckan där skalet gått av så borde det kunna läkas av sig självt inom några månader, förutsatt att de har fri tillgång till sepiaskal och hälsosam mat.

Om du behöver laga skalet själv så finns det steg för steg instruktioner på olika forum/hemsidor/bloggar såg jag när jag googlade nu också.

Om någon som är bättre på snäckor tycker något annat så rätta mig gärna!

18
4
Olivens_Djur:

MariaLewisia skrev:
Nu är jag inte så insatt i just snäckor, men från det jag har läst och hört från andra så är de väldigt bra på att läka sina egna skal så länge det inte är en livshotande skada. Det verkar vara rätt vanligt att de får små sprickor eller att bitar går av av skalet men det verkar de kunna fixa själva. Om du inte ser delar av själva snäckan där skalet gått av så borde det kunna läkas av sig självt inom några månader, förutsatt att de har fri tillgång till sepiaskal och hälsosam mat.

Om du behöver laga skalet själv så finns det steg för steg instruktioner på olika forum/hemsidor/bloggar såg jag när jag googlade nu också.

Om någon som är bättre på snäckor tycker något annat så rätta mig gärna!


Tack så mycket! Jag låter den va och ser om det blir bättre. Inget av snäckans inre syns vilket ger mig lättnad. Hoppas den kan bygga på det och att det löser sig. Tack ännu en gång. :)


663
345
Johnexotics:
Se till det finns kalk hos den är det not lugnt :)

18
4
Olivens_Djur:

Johnexotics skrev:
Se till det finns kalk hos den är det not lugnt :)


Yes toppen! Kalk har dem, möjligt de inte hade de i deras gamla hem... Men hoppas de blir bättre! 



Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild