Olivens_Djur skrev: Hej!
Jag har en liten fråga som ny orm ägare. Adoptera en KP för inte så länge sen, ca 2-3 veckor. Hon är väldigt snäll och hanterbar. Som jag hört är det vanligt att de är i sina kryp in hela tiden, speciellt vid öms. Men jag är inte van vid detta och vill ändå fråga då jag misstänker att hon inte är ute på natten heller? Bara en gång var det täcken på det.
Jag har ute henne ibland sen jag fick henne, försöker låta henne vara men hon gör inget motstånd när hon är ute. Dock anade jag hon var lite undervikt då ryggraden är ganska tydlig så jag gav henne en råtta å lät henne vara.
För nån dag sen uppmärksammade jag att hon har rosa mage vilket jag hört kan vara tecken på ömsning men kan åxå ha med lite sämre saker att göra. Om det nu är ömsning, skulle hon då verkligen ha ätit? Eller kanske hon bara var så pass hungrig? Är rädd att fuktigheten är mer än vad hon hade i sitt förra hem.
Hon värkar lite grå daskig men de har hon varit sen jag fick henne och det som oroar mig mest är att det inte blivit mycket mer tecken på ömsning. Borde det inte visas nu eller hur lång tid kan det ta tills ögonen börjar bli blå?
Som ni hör är jag bara orolig för hennes skull och att jag gör något fel. Hoppas någon har svar som är mer kunnig!!
Olivia
Kul med orm! Välkommen till hobbyn : ) ska försöka svara så gott jag kan utan bild eller övrig information om djuret, därför kanske det blir lite generella svar för ormar i fångenskap också. Kungspytons gömmer sig otroligt ofta/mycket så det är normalt för arten. Angående ryggraden så brukar den synas (till en viss del) på alla friska och ej övermatade pytonormar. Många i fångenskap är tyvärr alldeles för tjocka och ser runda ut, inte bra! Jag matar väldigt restriktivt till mina pytonormar, har dock inga kungspytons. Att mata en vuxen pytonorm varje vecka exempelvis är på tok för ofta. Varje månad kan också vara för mycket, beroende på art och andra omständigheter.
Som du nämner så kan vissa individer bli aningen rosaaktiga på magen inför ömsning. Men kan även vara allvarliga saker som exempelvis bukröta. Du nämner att du har ganska fuktigt i jämförelse med tidigare ägare, därför blir jag lite misstänksam på just bukröta, men omöjligt att säga utan bra skarpa bilder. En ömsning kan ta allt mellan 1 vecka och flera veckor..3-5... grå, dassiga ögon brukar vara ett säkert tecken. Mina värmer sig mer under ömsning, men då måste man känna sina djur bra för att läsa såna beteenden. Mitt standard tips blir att låta den vara väldigt mycket men ändå ha uppsikt några ggr per dygn på den. Och se hur det utvecklar sig den här veckan.
Angående att äta när ormen ska ömsa.. jag matar aldrig en orm jag ser ligger i öms, har tråkiga erfarenheter av det tyvärr. Men vissa äter inte under den perioden medan andra äter som alla andra dagar, individer : )
Lycka till.