Ska min nigrita levla upp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Klarison112:
Jag köpte en Lampropeltis getula nigrita för några månader sedan som är lite över ett år, ca 50-60 cm lång just nu.

Hon bor i ett terrarie som är 80x48x100 cm (LxBxH)

Vet att detta terrariet funkar bra till henne nu, men funderar på hur det blir när hon är fullvuxen. 

Ska jag levla upp till storleken större då, eller klarar hon sig med detta hela livet?
(Vet att terrariet är över minimikraven satta av Jordbruksverket, men tänker mer på bekvämligheter)

Hon är min första orm, så jag har inte den bästa vetskapen om hur stort hon vill ha det :)

Tacksam för svar!

302
254
Bowery:
Klarison112 skrev:
Jag köpte en Lampropeltis getula nigrita för några månader sedan som är lite över ett år, ca 50-60 cm lång just nu.

Hon bor i ett terrarie som är 80x48x100 cm (LxBxH)

Vet att detta terrariet funkar bra till henne nu, men funderar på hur det blir när hon är fullvuxen. 

Ska jag levla upp till storleken större då, eller klarar hon sig med detta hela livet?
(Vet att terrariet är över minimikraven satta av Jordbruksverket, men tänker mer på bekvämligheter)

Hon är min första orm, så jag har inte den bästa vetskapen om hur stort hon vill ha det :)

Tacksam för svar!


Längden är på tok för litet för en fullvuxen nigrita! Skulle säga minst 120x50x50 , 100 högt är en överdriven lyx men förbannat kul att inreda ;) jag hade min nigirita i en 150x70x70 burk, kanske överdrivet men går aldrig nånsin att få för stor burk, speciellt nigritan som är rörlig utav sig:)

209
109
Norrby89:
Klarison112 skrev:
Jag köpte en Lampropeltis getula nigrita för några månader sedan som är lite över ett år, ca 50-60 cm lång just nu.

Hon bor i ett terrarie som är 80x48x100 cm (LxBxH)

Vet att detta terrariet funkar bra till henne nu, men funderar på hur det blir när hon är fullvuxen. 

Ska jag levla upp till storleken större då, eller klarar hon sig med detta hela livet?
(Vet att terrariet är över minimikraven satta av Jordbruksverket, men tänker mer på bekvämligheter)

Hon är min första orm, så jag har inte den bästa vetskapen om hur stort hon vill ha det :)

Tacksam för svar!


följ L80 och sen brukar man ha som riktlinje att ormen ska kunna ligga raklång i terrariet. 

Så ett 150-200 x 60 x 60 funkar nog utan problem livet ut. Sen kan man säkert ta något som är lite högre också om man har utrymme för det. 
viktigt här skulle jag påstå är att se till att ta något som är större och inte mindre, så man i framtiden slipper behöva fixa nytt terrarium ifall det visar sig att ormen blir större än genomsnittet =)

3
1
Klarison112:
Tack så mycket! Då blir det att leta lite större terrarie till framtiden alltså :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild