Dubiaodling för en spindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
siljalilja:
Hej! Ska införskaffa en (adult) T. albopilosum som blir min första fågelspindel och är lite kluven i hur jag bör gå tillväga med matningen. Det billigaste alternativet vad gäller foder verkar vara att odla eget hemma och jag har även förstått det som att dubia är vad de flesta föredrar att mata med. Min fundering är alltså om det är värt det att ha en egen odling för en enda spindel? Inser att det kommer bli dyrt i längden om jag ska beställa nya varannan vecka och enda djuraffären i min närhet som säljer levande foder har syrsor och mjölmaskar vilket jag inte är intresserad av. Best case scenario hade ju varit om man på något sätt kunde få dom att reproducera sig långsamt så de inte drar iväg i antal för fort och de måste säljas eller självdö :/ Hur har ni andra gjort? Tar varmt emot alla tips! 

656
344
Johnexotics:
Du kan alltid köpa  ett gäng sen köpa nya sen igen  när dom är slut så jag gjorde i början. köpte 10-15 stycken

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
siljalilja skrev:
Hej! Ska införskaffa en (adult) T. albopilosum som blir min första fågelspindel och är lite kluven i hur jag bör gå tillväga med matningen. Det billigaste alternativet vad gäller foder verkar vara att odla eget hemma och jag har även förstått det som att dubia är vad de flesta föredrar att mata med. Min fundering är alltså om det är värt det att ha en egen odling för en enda spindel? Inser att det kommer bli dyrt i längden om jag ska beställa nya varannan vecka och enda djuraffären i min närhet som säljer levande foder har syrsor och mjölmaskar vilket jag inte är intresserad av. Best case scenario hade ju varit om man på något sätt kunde få dom att reproducera sig långsamt så de inte drar iväg i antal för fort och de måste säljas eller självdö :/ Hur har ni andra gjort? Tar varmt emot alla tips! 

Ärligt talat tycker jag det är värt att ha en odling även till en spindel. I dagsläget har jag en odling åt en spindel (geniculata) och en ögonfransgecko (som knappast äter särskilt många dubior alls) och det fungerar helt okej utan att jag får för många, just nu har jag dem i rumstemperatur och då förökar de sig väldigt lite, måste dock höja tempen lite nu för nästan alla börjar bli vuxna. 

Får du för många dubior finns det en jätteenkel, jätterolig lösning, nämligen att skaffa fler spindlar :) Alternativt kan du sälja och tjäna några kronor, du hittar säkert någon som är intresserad.

2
0
siljalilja:
Tack så mycket för svaren! Satsar på att försöka få igång en liten odling och se hur det fungerar, misstänker även att denna spindeln inte blir den sista så det känns ju som en perfekt ursäkt för att utöka i framtiden :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild