Kallbrand i svans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Sneakis:
Märkte idag att min ena majsorms svans blivit svart i tippen.  Vet ju precis vad som orsakat det när jag såg att hon hade ömsning kvar. Fick bort ömset men nu är frågan om detta är för långt gånget och tippen behöver amputeras eller kan detta lösa sig själv?

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Svårt att svara på exakt.. Men antagligen kommer svanstippen ramla av (om den är död, vävnaden alltså). Ormen kommer kunna läka ihop jättebra på egen hand då dom har extremt bra läkkött. Det är såklart ingen nackdel att ta ormen till en kunnig veterinär. Men tror inte det är nödvändigt för ormens överlevnad. 

Håll extra uppsyn i framtiden på svansen och hela ömsningen. Fukta extra under den perioden. Kanske höja luftfuktigheten generellt i terrariet? Går enkelt att göra med enkla medel... större eller flera vattenbaljor/skålar, tjockt lager bottenmaterial gärna någon decimeter, levande växter, spraya oftare eller mer vid dessa tillfällen än i dagsläget, se över ventilationen. Det är några enkla tips :) 

3
1
Sneakis:
Jonas_ skrev:
Svårt att svara på exakt.. Men antagligen kommer svanstippen ramla av (om den är död, vävnaden alltså). Ormen kommer kunna läka ihop jättebra på egen hand då dom har extremt bra läkkött. Det är såklart ingen nackdel att ta ormen till en kunnig veterinär. Men tror inte det är nödvändigt för ormens överlevnad. 

Håll extra uppsyn i framtiden på svansen och hela ömsningen. Fukta extra under den perioden. Kanske höja luftfuktigheten generellt i terrariet? Går enkelt att göra med enkla medel... större eller flera vattenbaljor/skålar, tjockt lager bottenmaterial gärna någon decimeter, levande växter, spraya oftare eller mer vid dessa tillfällen än i dagsläget, se över ventilationen. Det är några enkla tips :) 



Tack så mycket för svaret! Har haft mina två tjejer i snart 9 år och har aldrig haft några problem med dem och har varit noga med att kolla efter överbliven ömsning så det känns rätt surt när det blev såhär stort den gången jag glömmer bort mig...

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Sneakis skrev:



Tack så mycket för svaret! Har haft mina två tjejer i snart 9 år och har aldrig haft några problem med dem och har varit noga med att kolla efter överbliven ömsning så det känns rätt surt när det blev såhär stort den gången jag glömmer bort mig...


Vad roligt att höra att du haft dom så länge. Blir alltid glad av människor som haft samma individ i många år :) att åldras med djuren är ju livet! 

Ja tråkigt när det händer dåliga saker..Men sånt som händer oss alla i stort sett, hur duktig man än må vara. Hoppas du har kvar dom många många år till och att det inte blir fler problem. Men det borde fastnat öms flera gånger på svanstippen, ett öms som fastnar borde inte göra så svansen "ruttnar". Men som sagt kan absolut inte säga exakt. 

3
1
Sneakis:
Det har spritt sig och det finns inte en enda klinik öppen på helgen som tar emot ormar. Hon kommer inte ha någon svans kvar när jag väl kan ringa till någon

6
2
ThereseAA:
Hur har det gått med majsormen? Fick du någon hjälp?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild