Frågor om hoppstjärtar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
11
Papriika:
Hej. 
Jag tänkte skaffa hoppstjärtar till mina snäckor men jag är totalt nybörjare på sånt här då det är mina första terrariedjur någonsin.
Jag har en hel del krukväxter där det bor endel hoppstjärtar i vissa av krukorna. Har inte brytt mig om dom tidigare men nu när jag tittar närmare så ser det ut som två olika sorter. Den ena ser ut som en klassisk hoppstjärt, vit avlång kropp med pyttesmå spröt, den andra är mycket mindre men silvrig i kroppen, mycket snabb och har sett dom hoppa när dom försökt ta sig ur vattnet i botten på krukan. Är dessa också hoppstjärtar? 
Sedan upptäckte jag också något som jag gissar är rovkvalster :(

Är det säkrast att köpa helt nya hoppstjärtar då? Känns ju lite onödigt när jag har gratis hos växterna.
Eller kan jag fiska upp några stycken och odla dom i en liten burk tills dom blir tillräckligt många för att släppa ut hos snäckorna och hoppas på att jag inte fick med något kvalster? Hur gör man detta på bästa sätt isf och hur lång tid tar det? 
Dom små silvriga vore ju trevligt att ha då dom var mycket mindre och såg mer tilltalande ut. Är dom lika bra isf? 


Vit avlång hoppstjärt




Silvrig hoppstjärt? 


Kvalstret. Som jag gissar kan vara ett rovkvalster? 

5100
3876
Tropfrog:
Det är nog en omöjlighet att ha en balanserad population av hoppstjärtar och rovkvalster i den begränsade volymen i en krukväxt. Så den teorin skulle jag utesluta.

Bilderna är omöjliga att artbestämma ifrån. Men "silverfärgad hoppstjärt" skulle kunna vara silverfisk?

Spännande biologi du har i dina krukväxter i vilket fall. Om de tre överlever sida vid sida så kanske de alla tre är nedbrytare som kompletterar varandra? Vore spännande att försöka föra över hela microfaunan till terrariet!

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev: