Frågor om hoppstjärtar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
11
Papriika:
Hej. 
Jag tänkte skaffa hoppstjärtar till mina snäckor men jag är totalt nybörjare på sånt här då det är mina första terrariedjur någonsin.
Jag har en hel del krukväxter där det bor endel hoppstjärtar i vissa av krukorna. Har inte brytt mig om dom tidigare men nu när jag tittar närmare så ser det ut som två olika sorter. Den ena ser ut som en klassisk hoppstjärt, vit avlång kropp med pyttesmå spröt, den andra är mycket mindre men silvrig i kroppen, mycket snabb och har sett dom hoppa när dom försökt ta sig ur vattnet i botten på krukan. Är dessa också hoppstjärtar? 
Sedan upptäckte jag också något som jag gissar är rovkvalster :(

Är det säkrast att köpa helt nya hoppstjärtar då? Känns ju lite onödigt när jag har gratis hos växterna.
Eller kan jag fiska upp några stycken och odla dom i en liten burk tills dom blir tillräckligt många för att släppa ut hos snäckorna och hoppas på att jag inte fick med något kvalster? Hur gör man detta på bästa sätt isf och hur lång tid tar det? 
Dom små silvriga vore ju trevligt att ha då dom var mycket mindre och såg mer tilltalande ut. Är dom lika bra isf? 


Vit avlång hoppstjärt




Silvrig hoppstjärt? 


Kvalstret. Som jag gissar kan vara ett rovkvalster? 

5100
3876
Tropfrog:
Det är nog en omöjlighet att ha en balanserad population av hoppstjärtar och rovkvalster i den begränsade volymen i en krukväxt. Så den teorin skulle jag utesluta.

Bilderna är omöjliga att artbestämma ifrån. Men "silverfärgad hoppstjärt" skulle kunna vara silverfisk?

Spännande biologi du har i dina krukväxter i vilket fall. Om de tre överlever sida vid sida så kanske de alla tre är nedbrytare som kompletterar varandra? Vore spännande att försöka föra över hela microfaunan till terrariet!

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev:
Det är nog en omöjlighet att ha en balanserad population av hoppstjärtar och rovkvalster i den begränsade volymen i en krukväxt. Så den teorin skulle jag utesluta.

Bilderna är omöjliga att artbestämma ifrån. Men "silverfärgad hoppstjärt" skulle kunna vara silverfisk?

Spännande biologi du har i dina krukväxter i vilket fall. Om de tre överlever sida vid sida så kanske de alla tre är nedbrytare som kompletterar varandra? Vore spännande att försöka föra över hela microfaunan till terrariet!

Mvh
Magnus 


Tack så mycket för svar.
Då skulle det nog kunna vara jordkvalster? Det är ju ändå rätt vanligt hos krukväxter. Hittade dock bara bilder på rovkvalster som fanns på wexthuset.se. 

Ja bilderna är rätt dåliga, det syntes bättre när jag filmade men det gick inte att lägga upp egna videos. 
Nej jag är säker på att det inte är silverfiskar då dessa är mycket små (något mindre än 1 mm) och dom hoppar och rör sig precis som hoppstjärtar. 
Lyckades hitta denna video på youtube, vet inte om det skulle kunna vara samma men mina ser ungefär ut såhär. 
youtu.be/4dRgs6Is344

Ja dom borde ha bott där och överlevt tillsammans åtminstone sen i våras då jag planterade om allt i helt nytt substrat blandat med maskgödsel och batguano. Har inte tillfört något nytt sen dess eller tagit hem nya växter. 
Hm jag vet inte om jag är så sugen på att få med kvalstrena dock x)

5100
3876
Tropfrog:
Jag tror att det finns jordkvalster och fuktkvalster i de flesta fuktiga terrarium och att populationen normalt är så liten att vi sällan ser dem.

Men får du bara ut lite jord med bägge två i så finns det två metoder att separera dem. Det ena är att blåsa på dem. Hoppstjärtarna flyger iväg med luftflödet och kvalsterna håller sig kvar. Kruxet är att fånga upp hoppstjärtarna på ett bra sätt. Det andra är att dränka allt i vatten. Hoppstjärtarna flyter bättre än kvalster. Dock en svår metod när de är i jord då kvalster lika gärna kan hålla sig fast i flytande jordbitar.

Men allvarligt talat så kostar en kultur hoppstjärtar runt 50 lappen. Väl investerade pengar för att spara en massa jobb.

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Skönt att veta att kvalstrena inte brukar synas till så ofta. 

Jag tror att dränka allt i vatten skulle fungera rätt bra, jag brukar ändå doppa ner hela krukan i en hink med vatten när jag vattnar och då brukar det flyta runt lite hoppstjärtar i hinken efteråt. Blir inte så mycket jord då allt hålls fast av rötterna. Kanske kan få dom att hoppa över från vattnet till något annat på något vis. 

Ja visst är det enklare att köpa nya men det kändes lite kul att testa själv och så var jag mer nyfiken på dom silvriga hoppstjärtarna än vanliga vita :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild