Larver i crested gecko diet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

49
25
Lurre213:
Har precis märkt att ca 3 dagar efter crestedgecko-mat har legat framme i rumstemp orörd så är den full med larver som lever på blandingen. Händer samma sak oavsett märke, ( testat 2 olika ) Perfekt för er med grodor osv om ni behöver kulturer. Även till fiskmat. Gissar att det är någon typ av fluglarver. Men har inga flugor inne så måste vara något i pulvret.

5099
3873
Tropfrog:
Lurre213 skrev:
Har precis märkt att ca 3 dagar efter crestedgecko-mat har legat framme i rumstemp orörd så är den full med larver som lever på blandingen. Händer samma sak oavsett märke, ( testat 2 olika ) Perfekt för er med grodor osv om ni behöver kulturer. Även till fiskmat. Gissar att det är någon typ av fluglarver. Men har inga flugor inne så måste vara något i pulvret.


Hmm, "något i pulvret"?? Vad skulle det vara? 

Cgd är väl i princip sterilt i burken? Jag skulle tro att du har föräldrarna i ditt terrarium.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:
Troligtvis bananflugor som lockas dit och lägger ägg. 

Lägg i lite mindre av fodret och byt ut oftare så ska du se att det inte kommer vara några larver i fortsättningen . 

209
109
Norrby89:
Lurre213 skrev:
Har precis märkt att ca 3 dagar efter crestedgecko-mat har legat framme i rumstemp orörd så är den full med larver som lever på blandingen. Händer samma sak oavsett märke, ( testat 2 olika ) Perfekt för er med grodor osv om ni behöver kulturer. Även till fiskmat. Gissar att det är någon typ av fluglarver. Men har inga flugor inne så måste vara något i pulvret.


Menar du nu blandad i terrariet? Eller så som buovret innan du blandat det? 

För blandat i terrariet så plockar jag ut det dagen efter då det blir dåligt inom 24 timmar.

49
25
Lurre213:
Förstod att det var otydligt skrivet av mig men skrev " blandningen " så hoppades att man skulle förstå. Menar alltså en färdigblandad produkt med pulver/vatten som legat framme. Maskarna/larverna är rätt stora, nästan en cm, knappt att neontetrorna får i sig dem. Kan definitivt vara något i terrariet, men tänker att chansen att de finns ägg i pulvret borde finnas och att de då aktiveras vid blandingen med vatten? Får testa i en steril miljö och se vad som händer. Återkommer efter jag testat. Ska vara soldatflugor i pulvret .. 

49
25
Lurre213:
Vet även att det surnar lite efter något dygn och märkte det då jag gett ny mat och glömt plocka ut den gamla, så testade igen och fick samma resultat. 

5099
3873
Tropfrog:
Även om det är levande ägg i pulvret är det inte rimligt att de skulle utvecklas till 1cm larver på tre dagar.

Bananflugelarver är inte 1 cm och tar mycket längre tid än så att kläckas.

Att det skulle finnas två olika fabrikat av cgd som inehåller ägg som kan bli 1 cm larver på tre dagar hos dig men inte hos någon annan låter som en slump med mycket liten sannolikhet.

Jag tror att larverna redan finns i terrariet och söker sig till cgd för föda.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Tropfrog skrev:
Även om det är levande ägg i pulvret är det inte rimligt att de skulle utvecklas till 1cm larver på tre dagar.

Bananflugelarver är inte 1 cm och tar mycket längre tid än så att kläckas.

Att det skulle finnas två olika fabrikat av cgd som inehåller ägg som kan bli 1 cm larver på tre dagar hos dig men inte hos någon annan låter som en slump med mycket liten sannolikhet.

Jag tror att larverna redan finns i terrariet och söker sig till cgd för föda.

Mvh
Magnus 


Äggen kan dock kläckas på mindre än 24 timmar  beroende på hur varmt det är. 

 

 


Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Lurre213 skrev:
Vet även att det surnar lite efter något dygn och märkte det då jag gett ny mat och glömt plocka ut den gamla, så testade igen och fick samma resultat. 


ta några larver och släng ner dom i en burk och sätt på ett lock,  sen är det bara vänta tills dom kläcks. Så får vi se vad det är för sorts larver. 


5099
3873
Tropfrog:
Da_wall skrev:


 

Äggen kan dock kläckas på mindre än 24 timmar  beroende på hur varmt det är. 

 

 



Vilka larver tänker du på som kan överleva totalt torrt i månader, kläckas från ägg mindre än beståndsdelarna i cgd och växer till 1 cm larver på 3 dagar?

Det är orimligt. Ännu mer orimligt är det att det TS råkat ut för dessa superinsektsägg i två olika burkar av olika fabrikat när ingen någonsin råkat ut för det innan.

Nej, larverna finns i terrariet och letar sig fram till cgdn för att äta det.

Som en känd detektiv skulle säga.....Elementärt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild