2i1-terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

424
32
samthe0ne:

vet inte om det är lämpligt till mitt bygge, ska tälja den i typ frigolit först... tänkte mera puts eller liknande


57
0
Linder2000:

kolla min tråd "nytt bygge" gjort av gips...


424
32
samthe0ne:

Jag har sett dem stenarna, och tycker att de är jättesnygg, men jag ska göra en hel vägg som Jazeen har gjort i sin tråd "bakgrundsbygge", inte med vattenfall, men med det materialet och bygga grottor och foder stationer i bakgrunden... det blir lite för svårt att hantera med bara gips om jag tror rätt...


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

"bygga grottor och foder stationer i bakgrunden"

tänk på att det bör vara lätt att städa bara det blir bäst för båda dig och djuren 


424
32
samthe0ne:

givetvis ska grottorna ha lösa frontar (läs typ bajonettlåsning) och foderstationerna ska bara vara hållare för muggarna med mat i. Jag vet hur viktigt det är att kunna städa ordentligt tenebrosa


424
32
samthe0ne:

Här är 2 skisser över hur  jag hade tänkt mig att min bakgrund ska se ut sen när den är klar, front skivan ska gå några cm över kullen som ni ser i mitten på den övre bilden, på den nedre bilden ser ni den ovanifrån och då ser ni också hur det är tänkt med djupet på bakgrunden.


424
32
samthe0ne:

Då är jag ÄNTLIGEN igång! Här är alla större bitar kapade, tillkommer delningen till mitten (hur jag nu löser den är inte riktigt bestämt) och något slags tak.


424
32
samthe0ne:

Här är fler bilder från bygget!frontskivan

Provmontering, bitarna sitter inte fast här, utan är bara upplagt för demonstrationNärbild på den halvfärdiga bakgrunden, med det som ska bli Boet närmast kameran och foderstationen längre ner i bildBohåla, spiken är bara där för att hålla boet på plats när jag fotadeSpår för glasetBild från sidan, glaset bygger så högt som mittenbiten visar, kommer även en till plywood-skiva i mitten också samt, 2 mindre bitar ut till fronten av terrariet


424
32
samthe0ne:

Här är inte boet riktigt klart, men foderstationen är å andra sidan helt klar här. 

Detta är så långt som jag hann idag: ena bakgrunden helt klar, den andra påbörjad, nästa gång jag bygger så kommer jag och pappa sätta ihop det sista i terrariet, sidan till vänster är inte fastskruvad ännu och ska fortfarande kapa till bitarna ut till frontskivan samt montera dem också.

Vi avslutar med lite närbilder


424
32
samthe0ne:

Lite modifiering här: limmade fast en till frigolitbit för att täcka över skruvplåten och vinkeljärnen

Sidovy, här syns alla trädelarna på plats, dock en del småfix kvar, skruva fast fronten, borra hål för ventilationshjulen, skära upp locket för att limma fast insektsnätet (www.skapamer.se sök på stålnät) så att jag får bra ventilation osv. 

Det är allt i träväg, det sista som bygger på terrariet är allt glas som ska dit, i mitten blir det en plexiglas-skiva, men runt om på sidorna och i fronten (skjutglasdörrar, höga) blir det 4 mm glas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild