MBK juvenil vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
11
Alfa99:

var och hämtade min MBK den 30:e Juli som är född 07-07 2022.

Har försökt mata 4 gånger nu och har inte haft nån lycka än.

* hållt pinkin vid munnen på ormen men inte ens huggt mot den.

* Har testat att lägga in en pinki i öppningen på ena grottan ifall hon ville dra in den och äta den.

* Petat hål i huvudet och klämt lite på det för att öka lukten av pinkin och lagt den i en grotta.

* igårkväll testade jag att lägga en i en hushållsrulle med ena öppningen stängd som jag läste på en tråd från 2016 att folk hade lyckats med. även detta med att jag petade hål i pinkins huvud. lät den ligga tills jag vaknade 06.10 då jag tog ut den.

32hotspot, 24 coldside, Mitten av terrariet och skuggor är på 26-28 grader och luftfuktigheten är på 50-60% hela tiden.

Belysningen är på från 08.30 till 21.30 och på natten går tempen på hotside ner närmre till 25grader i hela terrariet medans coldside stannar på 23-24


Har inte hanterat henne på 7 dagar och ser henna slingra runt i terrariet lite varje dag verkar fortfarande pigg och alert men inte lika stressad som första dagarna.

Detta är tråden från 2016 jag läste dock om majsormar men är ju snokar båda två och är ungefär lika stora som Mexican Black Kingsnakes så jag tycker att det verkar skumt att 7 veckor inte är en lång tid för en bebis orm som den tråden var om

www.terrariedjur.se/forum/thread/5964

peter54 skrev:
Sju veckor är inte så lång tid att det är nödvändigt att ta till tvångsmatning. Det är också ofta på det viset att en orm som aldrig ätit, tenderar att aldrig börja äta om den tvångsmatas.

Har du provat att ta en tom toarulle, platta till den lite och vik upp kanterna så att bara en springa blir öppen, lägg in pinkisen och låt ormen vara ifred med maten över natten. Går det inte första gången så gör om det efter tre dygn igen.

 

Tips uppskattas och när borde jag tvångs/assist mata ormen?
det är minst 11dagar sedan hon åt och hon hade ätit innan hos uppfödaren och har varit i kontakt med han och de andra ormarna äter fortfarande och senast igår.


10
7
Hermanjohansson:
Hej! Jag hade exakt samma problem när jag hämtade min MBK förra året. Tog ca 2 veckor innan han tog emot erbjuden mat från mig, så 11 dagar är ingen fara. Jag var själv då ganska stressad och orolig (främst då det var min första orm och jag visste inte vad som var fel) men en dag så tog han pinkisen utan problem.

Jag fick lite tips jag fick från köparen, första var att ta det lugnt och ha is i magen (den klarar sig utan mat en period (anm. nu vet jag exakt hur länge en juvenil klarar sig utan mat men jag hoppas jag ändå får fram budskapet!)). Så länge ormen verkar må bra och är aktiv så bör det inte vara någon fara för ormen. 

Andra tipset jag fick var att försöka "reta" upp ormen med pinkisen och provocera den så att den bet till pinkisen (hålla fram pinkisen framför ormen och nudda dens huvud). Det funkade för mig, och efter det så har det bara räckt att jag håller maten framför huvudet så hugger den in direkt. 

Hoppas det löser sig!

40
11
Alfa99:

Hermanjohansson skrev:

Andra tipset jag fick var att försöka "reta" upp ormen med pinkisen och provocera den så att den bet till pinkisen (hålla fram pinkisen framför ormen och nudda dens huvud). Det funkade för mig, och efter det så har det bara räckt att jag håller maten framför huvudet så hugger den in direkt. 


Fick samma tips av uppfödaren jag hämtade min av testat en gång men ska testa det ikväll igen och se om jag har turen med mig.


40
11
Alfa99:

Igår på kvällen bestämde sig lillan att ta en pinky. Retade henne med den runt munnen och nosen och så högg hon till och gjorde ett väsande ljud samtidigt.

Nu när hon har ätit hos mig så hoppas jag att jag tillslut slipper "reta" henne i framtiden.


10
7
Hermanjohansson:
Skönt och höra! Som jag skrev tidigare, efter att min MBK tog pinkisen första gången så har det inte varit några problem efteråt (bara ibland när han är i ömsning men det har gett sig efter han ömsat klart). Hoppas det blir samma för dig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild