Nya i sköldpaddsdjungeln

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
malinfssupportse:
Hej 
Vi funderar på att skaffa sköldpaddor. Vi är en väldigt djurkär familj där vi precis fått avliva vår 12.5 åriga hund på grund av att han blev dålig i cancer. På grund av päldjursallergi har vi inte möjlighet att skaffa någon ny hund. Jag har även själv innan barnen kom haft häst i hela mitt liv. Så vi vet vad det innebär att ha djur och vilket åtagande det är. Men vi har väldigt lite kunskap om just sköldpaddor. Just nu finkammar vi nätet på allt man kan läsa från vilken sorts bur, vilken mat och vilka slags lampor som behövs. Tjejerna är i alla fall inne på landsköldpaddor. Så överös oss med tips  hur ska vi tänka vad behöver vi veta osv. 
Tack på förhand! 

302
254
Bowery:
Gällande testudo hermanni (greker) så är HID lampa/lampor ett måste, en värmeplats på ca 40-45 grader, kalk,kalcium på fodret. Kraftigare typ av sallad tycker jag verkade bäst att utfodra med,inte typ isberg,väldigt innehållsfattigt, vissa frukter m.m funkar. Läs dock på mer specifikt vad som går o inte. Jord blandat med sand är bästa substratet. Färskt vatten, gömställen osv.

Gällande vistelse är ute att föredra på sommarhalvåret,de älskar vårat svenska ogräs ^^ annars ett rejält sköldpaddsbord är det bästa, alt en riktigt stor kaninbur.

Såhär kunde en måltid för min se ut :)


229
223
Formula76:
Om ni har möjlighet att ha dom ute så är de det absolut bästa för dom!
Om det är vattensköldpadda så är en damm väldigt trevligt, eller utehage till landsköldpaddor.
Då är det bra om man väljer arter som inte kommer från tropiska klimat, utan de som kommer kanske från Europa eller Nordamerika.

Jag har mina ute året runt i en stor damm och i ett växthus.

229
223
Formula76:
Formula76 skrev:
Om ni har möjlighet att ha dom ute så är de det absolut bästa för dom!
Om det är vattensköldpadda så är en damm väldigt trevligt, eller utehage till landsköldpaddor.
Då är det bra om man väljer arter som inte kommer från tropiska klimat, utan de som kommer kanske från Europa eller Nordamerika.

Jag har mina ute året runt i en stor damm och i ett växthus.



Formula76 skrev:
Om ni har möjlighet att ha dom ute så är de det absolut bästa för dom!
Om det är vattensköldpadda så är en damm väldigt trevligt, eller utehage till landsköldpaddor.
Då är det bra om man väljer arter som inte kommer från tropiska klimat, utan de som kommer kanske från Europa eller Nordamerika.

Jag har mina ute året runt i en stor damm och i ett växthus.


Jag menade att om man väljer arter från tex nordamerika eller Europa så kan de vara ute den största delen av den svenska sommaren utan problem. Tropiska arter kan man bara ha ute den absolut varmaste tiden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild