Leopardgecko, Ägg skötsel.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
JohannesHedblom:

Kom hem från jobbet igår och såg att fuktlådan var helt övertäckt med sand, Det såg ut som om någon hade lutat på terratiet. När jag skulle ställa allt till rätta så hittade jag på två ägg i sanden och eftersom det är mina första ägg så har jag inte full koll på vad jag ska göra och vad som är bäst osv...


nu har jag dem i sanden i ett mindre terrarium men värmelampa och termometer. Graderna ligger på 25 grader under dagen när lampan är på och runt 20-21 grader på natten.

Om jag har missat något så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp på traven :)




Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

De måste ligga fuktigt för att kläckas. Gärna med en stadig temperatur.


3
0
JohannesHedblom:

Då förmodar jag att värmelampan lär vara på jämt för att hålla temperaturen? Har en blomspruta som jag fuktar sanden med morgon och kväll 


733
295
markusbabs:

Värmelampan kommer att torka ut äggen, Och att spreja gruset är nog inte heller en lyckad ide. Speciellt eftersom äggen inte får bli blöta.

Om äggen fortfarande lever så kan du ju snabba på med att gå till närmsta blomsteraffär och köpa perlit,  blanda hälften vatten och hälften perlit, i vikt, inte volym. Placera perliten i en låda med några knappnåls stora lufthål, placera äggen halft nergrävda i perliten. och placera den på plats som håller stadig temperatur. eller placera lådan en vattenfylld behållare som blir uppvärmd av en doppvärmare.

Nu hoppas vi att äggen lever och att det går hela vägen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild