Första setupen tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
3
Jonaswo:
Tjena! 
Skall fixa iordning mitt första terrarium för Bombina orientalis.. Men jag har lite frågor.. 
Vad kan jag använda som avskiljare mellan vatten och land delen? Silikona fast en glasskiva? Det skall vara bioaktivt...bör man ha några städare i oxå?

tänkte ha ca 40% vatten resten land.. tanken är lekakulor i botten på land å sen Finmalt koksnötskal på det och mossa överst eller är det bättre att ha sand som botten i hela å ba ha högre nivå där det skall vara land?

Vad bör jag ha som bottensubstrad i vatten delen? 

På vintern har vi mellan 17-20 grader inomhus behöver jag värmekälla då? Doppvärmare? Lampa? 

Tips på växter för både vatten och land delen? 

Skall jag skaffa en fogger eller räcker det att spraya terrariet med vatten morgon och kväll? 


 
Det var några frågor... Kommer garanterat fler ????????????

Vh Jonas 


5099
3873
Tropfrog:
Avgränsare mellan vatten och land måste vara glas och silikon. Inget annat är långsiktigt hållbart. Var också noggrann vid inredning så att inget av inredningen suger fukt från vattendelen  till landdelen. Det är utan tvivel den vanligaste anledningen att såna setuper inte funkar. En bra lösning för dränering under landdelen är också viktigt att tänka på. En genomföring med klientel är förmodligen bäst.

Bioaktivt innebär att kopiera naturens sätt att bryta ner avfall. Utan städare och växter är det inte bioaktivt.

Mvh
Magnus 

12
3
Jonaswo:
Tropfrog skrev:
Avgränsare mellan vatten och land måste vara glas och silikon. Inget annat är långsiktigt hållbart. Var också noggrann vid inredning så att inget av inredningen suger fukt från vattendelen  till landdelen. Det är utan tvivel den vanligaste anledningen att såna setuper inte funkar. En bra lösning för dränering under landdelen är också viktigt att tänka på. En genomföring med klientel är förmodligen bäst.

Bioaktivt innebär att kopiera naturens sätt att bryta ner avfall. Utan städare och växter är det inte bioaktivt.

Mvh
Magnus 

Ahh då blir det glas och silikon... Räcker 1cm tjockt glas? 
Klientel? 

5099
3873
Tropfrog:
1 cm tjock !! Jo det räcker gott för 60 cm djupt vatten om avdelaren är mindre än 5 meter lång :)

Nu vet jag inte hur stort du tänkt dig. Men jag antar att terrariet är byggt i 3 mm glas? Då är det ju där begränsningen ligger och absolut ingen anledning att köpa tjockare avdelare. 3mm glas klarar 30 cm djupt vatten. Borde räcka?

Kul autocorrect. Klientel=kulventil:)

Mvh
Magnus

12
3
Jonaswo:
Tropfrog skrev:
1 cm tjock !! Jo det räcker gott för 60 cm djupt vatten om avdelaren är mindre än 5 meter lång :)

Nu vet jag inte hur stort du tänkt dig. Men jag antar att terrariet är byggt i 3 mm glas? Då är det ju där begränsningen ligger och absolut ingen anledning att köpa tjockare avdelare. 3mm glas klarar 30 cm djupt vatten. Borde räcka?

Kul autocorrect. Klientel=kulventil:)

Mvh
Magnus


Hahaha var kanske fel ute ja då hahahaha.. 
Är ett exo Terra 90x45x30... Å det skall vara 7cm vatten haha... Då låter 3mm både billigare å rimligare 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild