Tankar om att skaffa groda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Kickis05:

 

Har fått höra att det tydligen är väldigt strikt vilka grodor som man får lov att ha i Sverige. Jag har ett terrarie hemma på ca 50x50x60 som jag hade tänkt skaffa en groda i, men jag hittar inte en bra art. Jag tänkte mig en mer marklevande groda som helst ska vara lite social men som inte vill bo i grupp (då jag känner att jag inte bör ta hand om kommande ungar). Den ska även inte vara så beroende av vatten så att man måste kolla alla värden varje dag. Den bästa som jag har hittat än så länge är "Kassina maculata" men jag hittar inga bra skötselråd eller om man ens får lov att ha den i Sverige. Så det som jag behöver hjälp med är att hitta en groda som passar in hyfsat och vart man kan köpa dem. 


Mvh Mette


5061
3824
Tropfrog:
Varför måste du kolla alla värden varje dag och vilka värden menar du med alla?

Generellt så är grodor inte som djur med gälar som kräver vissa vattenparametrar. De är väldigt förlåtande mot dåligt vatten även om det förstås kan bli för mycket ammonium för dem om man har väldigt många grodor och liten vattenmängd. Sen är ju bättre vatten alltid bra av andra anledningar, tex algtillväxt. Men groda som kräver dagliga vattentester tror jag inte finns. 

Har du funderat på axelotl? Det är ju en amfibie med gälar som ställer lite högre krav på vattnet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild