Tjocksvansgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
2
dakerlund:
Jag funderar på att införskaffa Tjocksvansgeckos.

Ni som har en Tjocksvansgecko, har ni haft Leopardgeckos tidigare? Är det något beteendemönster som skiljer?

Jag har haft mina 2 leosar i 7 år å de undviker något mer kontakt till skillnad mot mina dvärgskäggagamer som uppskattar kontakt. Hur är det med era Tjocksvansgeckos jämfört med Leopardgeckos?

18
2
dakerlund:
Det jag skulle uppskatta mest som din åsikt är naturligtvis om de uppskattar kontakt på något vis eller om de undviker det mesta, precis som leopardgeckos?

Min första reptil var en Grön Leguan och han uppskattade allt precis som mina nya Dvärgskäggagamer. Mina Leopardgeckos däremot undviker mest kontakt, eller djurvänligt teckenspråk om man säger så :-)

5092
3863
Tropfrog:
Jag tror allvarligt talat inte att någon ödla överhuvudtaget uppskattar hantering och mänsklig kontakt. Accepterar är nog ett bättre ord att använda för hanterbara djur. De accepterar hanteringen men knappast uppskattar.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Håller med Magnus. Kolla gärna in hanteringstråden (www.terrariedjur.se/forum/thread/1007), inte så lätt att läsa alla 53 sidor men några sidor kan vara intressant, jag tycker att Fredrikos inlägg på sida 3 är bra.

Men som svar på din fråga är tjocksvansgeckon definitivt närmare leopardgeckon än dvärgskäggagamerna, så kanske inte ödlan du är ute efter. Det kan såklart vara lite beteendeskillnad på dem som jag inte har så bra koll på (har inte ägt någon av dem själv, men känner en som har), men både den och leopardgeckor är nattaktiva ödlor som det inte är lika mycket fart på skäggisar (vilket enligt mig inte behöver vara dåligt), de kommer definitivt inte komma fram och "vilja ha mänsklig kontakt" som du säger att dina andra ödlor gör.

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

EmanuelKarl skrev:
Håller med Magnus. Kolla gärna in hanteringstråden (www.terrariedjur.se/forum/thread/1007), inte så lätt att läsa alla 53 sidor men några sidor kan vara intressant, jag tycker att Fredrikos inlägg på sida 3 är bra.

Men som svar på din fråga är tjocksvansgeckon definitivt närmare leopardgeckon än dvärgskäggagamerna, så kanske inte ödlan du är ute efter. Det kan såklart vara lite beteendeskillnad på dem som jag inte har så bra koll på (har inte ägt någon av dem själv, men känner en som har), men både den och leopardgeckor är nattaktiva ödlor som det inte är lika mycket fart på skäggisar (vilket enligt mig inte behöver vara dåligt), de kommer definitivt inte komma fram och "vilja ha mänsklig kontakt" som du säger att dina andra ödlor gör.


Jag själv har fött upp båda arterna och ser en stor skillnad mellan arterna. Och även dom kan komma fram när man kommer in i rummet och visar att dom vill att man ska plocka upp dom.  Tjocksvansarna är lite lugnare än vad just leopardgeckon är.  Men även haft några chill  Leopardgeckos. 

Dom är även aktiva under dagen  om man har rätt belysning . Har man för starkt ljus så kommer dom inte fram på samma sätt. Speciellt inte Amelanistic / albino ( tjocksvansar ) 

 

Luftfuktigheten i våra hus bör inte vara något problem  för varken leopardgeckos eller tjocksvansar. 

Temperaturen är väl en grej isåfall . jag låter aldrig mina springa runt på golvet eller liknande. Utan dom får sitta i mina händer eller ligga på magen inbäddade och sova så dom håller sig varma . Märks rätt snabbt om dom är stressade eller inte .  


18
2
dakerlund:
Tropfrog skrev:
Jag tror allvarligt talat inte att någon ödla överhuvudtaget uppskattar hantering och mänsklig kontakt. Accepterar är nog ett bättre ord att använda för hanterbara djur. De accepterar hanteringen men knappast uppskattar.

Mvh
Magnus 


Jo så är det iof med alla djur (inkl. Hundar, Katter, Hästar etc.) Men det jag undrade mest är hur hanterliga de är jämfört med andra ödlearter.

Som sagt har jag och har haft olika reptilarter, men de flesta har haft skillnader i hanterbarhet, ungefär som olika hundraser kanske mest är känd för :-)

5092
3863
Tropfrog:
dakerlund skrev:


Jo så är det iof med alla djur (inkl. Hundar, Katter, Hästar etc.)



Just hundar katter och hästar är bra exempel på djur som faktiskt uppskattar att kela med människor. De är domestiserade djur som har avlats i tusentals år på specifika egenskaper. Däribland att vara kontaktsökande och kelglada. Ödlor har hållas i fångenskap i knappt ett par hundra år och har väl egentligen bara avlats på utseendet under denna relativt korta tid.

Mvh
Magnus 

18
2
dakerlund:
Enda jag undrar över är skillnaden mellan Leopardgeckos och Tjocksvansgeckos? ????

Skäggagamer/Dvärskäggagamer söker kontakt och är väldigt sociala medan leopardgeckos inte är lika tillfreds.

Finns det någon skillnad mellan Leos och Afrikans tjocksvans? Har du någon av dem eller kan uttala någon som har erfarenhet?

Kanske någon annan som har någon referens? ????

18
2
dakerlund:
Da_wall[quote=Tropfrog skrev:

 

.

 

].  

[/quote]

 

Da_Wall eller Tropfrog vad säger ni ????

 

Tropfrog har du haft Geckos? ????

 

Da_Wall Besöker du reptilmässor i Mellansverige eller kan ordna logistik? Är verkligen sugen på att införskaffa och vet att du är en pålitlig uppfödare. ????


18
2
dakerlund:
Nu blev det nån bugg i forumet så jag måste citera er för att skriva...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild