Lilla Gumman får stanna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
LillaGumnan:

För att göra en lång historia kort…
Jag tog över en leopardgecko, jag kan inget om reptiler men har gjort mist bästa för att hon ska ha det bra.
Idag har hon fått ett större terrarium än vad hon haft tidigare. Hon hade ett väldigt litet när hon kom till mig och jag köpte ett lite större som jag kände var för litet ändå. Nu har hon ett som är 90x45x45 

Min fråga nu är, vart ska man ha värmelampan i förhållande till värmemattan och fuktgrottan? Bifogar bild på hur det inreddes idag. Temporärt då jag ska fixa lite mer krimskrams till henne snarast möjligast, typ idag. 

Är det något mer som saknas i hennes nya lya? Har jag ens rätt bottenmaterial till henne? 

Hjälp snälla!? ????????


5087
3855
Tropfrog:
Det finns ingen bild.

Har du läst skärselanvisningarna här på terrariedjur.se?

Både värmelampa och värmematta känns overkill. Det borde räcka med en värmekälla. Om inte så är den nog för svag.

Mvh
Magnus 

3
0
LillaGumnan:

Nä ser nu att det inte blev någon bild upplagd. Är det nå speciella anvisningar för att kunna få in bilder?? Vart hittar jag dom? 


3
0
LillaGumnan:

169
38
Maaajaa:

Det kan aldrig bli för stort utrymme endast för litet. Allt handlar om att inreda med så mycket som möjligt för att möjliggöra en "säkrare" miljö för djuret ifråga.
Är det nu så att du är i behov av två värmekällor så bör du först och främst ha koll på watt antal, bakgrundsvärme samt värmen som specifikt ska bli hotspoten för att få en större överblick.
Är det så att värmen inte överstigen den maximala rekommendationen så placerar du värmemattan på den varma sidan, även värmelampan som kommer bli hotspoten. 

Om det skulle vara så att t.ex värmemattan blir för intensiv i kombination med lampan så bör du antingen köpa en matta eller värmelampan med lägre värmespann så att det blir en bra gradient. Eventuellt utesluta en ut av dessa och heltenkelt införskaffa en lampa med högre wattantal.
När det kommer till fuktgrottan överväg då att placera den antingen i mitten eller främst på den svalare sidan. Eftersom att värmen lätt torkar ut fukten. Likaså gäller med vattenskålen.
I övrigt så kan en bakgrund göra skillnad både estetiskt men även för djur i sig. Med en mer "sluten" omvärld finns det mer trygghet och tillgång till säkerhet. Det kan vara så simpelt som att placera kartongskivor utanpå baksida & sidor.

En tempgun är också en rekommendation då du smidigt får en överblick kring värmen, dock så är termometrar osv något man inte ska lita helt blint på.
Slutligen substratet. Om du inte har gjort mycket ut av research så rekommenderas det, men substrat är ett kontroversiellt ämne som det finns många åsikter kring. Ta din tid, överväg för-och nackdelar. Enbart sand skulle jag dumpa då det är så poröst och svårt att röra sig på, dammigt, torrt (komplicerat med mikroklimat) och inte det lättaste att gräva i.

Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild