Desificera begagnat terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Henkev:
Hej.
Jag och  dottern har köpt en majsorm (Hugo)

Fick tag på ett större terrarium till Hugo som det bott en skäggagam i som dog. Tänkte rengöra det och inredningen som är av pinnar och korkprylar. 

Kan man köra på ytdes och sen spola av med varmt vatten?

Hur brukar ni som är erfarna göra?

Mvh/ Henke

5099
3873
Tropfrog:
Erfaren vet jag inte. Men varken 5 år inom terrariehobbyn, 40 åt inom akvariehobbyn eller 15 år med damm har fått mig att någonsin fundera över desinficering av någonting över huvud taget. Djur lever inte i sterila miljöer.

Mvh
Magnus 

5
1
Henkev:
Ok, blir en tvätt med varmt vatten tror jag.

Tack för svar magnus.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag brukar alltid tvätta med citronsyra. Handlar mer om att få det snyggt än att få det desinficerat, citronsyra tar bort kalkfläckar. Givetvis bör man skölja/tvätta bort citronsyran efteråt innan man sätter in djur.

209
109
Norrby89:
EmanuelKarl skrev:
Jag brukar alltid tvätta med citronsyra. Handlar mer om att få det snyggt än att få det desinficerat, citronsyra tar bort kalkfläckar. Givetvis bör man skölja/tvätta bort citronsyran efteråt innan man sätter in djur.


har mer eller mindre bara med vatten och en trasa alternativt kökssvamp tagit bort det mesta, ser det rent ut när vi väl har det hemma så har jag bara kört på =)

5
1
Henkev:
Hej igen.
Har kommit till beslut att desificera med Virkon S.

Har en lantbrukskola ett stenkast bort och pratde med dom. När dom sätter in ett nytt djur i terrarium så brukar dom köra med Virkon.

Så först tvätta grovt, på med Virkon 10min, skölja av.

1228
464
leedragon:
Väteperoxid på allt som inte röstar. Sen spolar med vatten. Det som tåler värme in i ugnen. Det som inte gör nåt av det byt ut mot nytt. Det handlar mest om coccidia, andra parasiter, virus, svampar eller annat dylik inte vanligt bakteria man vill undvika. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild