Vilken sort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
Sjopung:
Min dotter håller på att få sin första ödla.
Så nu vill min son med ha terrarium.
Men han vill ha en orm.
Jag har ingen erfarenhet av ormar.
Så min fråga är vad man skall välja.
Han vill gärna ha en som som tycker det är ok att bli buren, om det finns sorter som gillar det mer än andra vet jag inte.
Sedan vill han gärna ha mkt färg/mönster på.

Vi har inget terrarium än, men vi siktar nog på ett som är ca 120cm långt eller längre. 

302
254
Bowery:
Överlag så kan man nog säga att det inte är nån orm som gillar att bli buren, detta finns tusentals åsikter om och inget jag själv kommer diskutera. Med det sagt så tycker jag personligen det finns "enklare " arter, i både skötsel och hantering.

Rosenboa,flertalet snokar,kungspyton, mindre imperator boa osv osv är väl alla rätt så fogliga,men det är som sagt individer och går egentligen aldrig säga nåt angående hanteringen från en orm till en annan.

En snok på 60 cm kan ju vara bitsk åt a bara fan medan en nätpyton på 4-5 M aldrig gjort ett utfall. Skillnaden är OM pytonen väl får för sig att göra ett utfall så kan det bli katastrofala följder.

209
109
Norrby89:
Sjopung skrev:
Min dotter håller på att få sin första ödla.
Så nu vill min son med ha terrarium.
Men han vill ha en orm.
Jag har ingen erfarenhet av ormar.
Så min fråga är vad man skall välja.
Han vill gärna ha en som som tycker det är ok att bli buren, om det finns sorter som gillar det mer än andra vet jag inte.
Sedan vill han gärna ha mkt färg/mönster på.

Vi har inget terrarium än, men vi siktar nog på ett som är ca 120cm långt eller längre. 


Skulle säga att börja med att bestäm max storlek på terrarium och kolla l80 hur lång ormen får bli.

Ett 120x60x60 terrarium är ca 0,72 kvm och då får man rent lagligt ha en orm som är max 150cm, sen brukar man ha som tumregel att terrariet ska va lika brett som ormen är lång. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild