Acanthoscurria geniculata nybörjare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
8
Emma81:

Hej!
Jag ska skaffa min första spindel och har fastnat för A. geniculata. Av flera anledningar. Jag tycker den är väldigt vacker. Det verkar vara en spindel man faktiskt kan se ofta. Den verkar vara matglad. Bli stor. Ganska lätt att få tag på och inte väldigt dyr. 

Har jag fått rätt intryck? 


Jag läser på om olika spindlar för att hitta min första. 

Vet att den inte får ha högt terrarium eftersom den hellre vill ha markyta och blir tung och inte får ramla från höjder. Vet att den kickar hår men det är jag inte orolig för. Jag skaffar inte spindel för att hantera den... Inte alls. Jag är egentligen ganska rädd för spindlar men är ändå väldigt fascinerad och har velat ha en spindel länge. Jag är alltså ingen som tror att spindlar är keldjur eller hanterar med händerna alls. 

Tittar på flera spindlar men återkommer till just denna. Avråder ni mig från att skaffa just denna som nybörjare?

 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Emma81 skrev:
Hej!
Jag ska skaffa min första spindel och har fastnat för A. geniculata. Av flera anledningar. Jag tycker den är väldigt vacker. Det verkar vara en spindel man faktiskt kan se ofta. Den verkar vara matglad. Bli stor. Ganska lätt att få tag på och inte väldigt dyr. 

Har jag fått rätt intryck? 


Jag läser på om olika spindlar för att hitta min första. 

Vet att den inte får ha högt terrarium eftersom den hellre vill ha markyta och blir tung och inte får ramla från höjder. Vet att den kickar hår men det är jag inte orolig för. Jag skaffar inte spindel för att hantera den... Inte alls. Jag är egentligen ganska rädd för spindlar men är ändå väldigt fascinerad och har velat ha en spindel länge. Jag är alltså ingen som tror att spindlar är keldjur eller hanterar med händerna alls. 

Tittar på flera spindlar men återkommer till just denna. Avråder ni mig från att skaffa just denna som nybörjare?

 


Det är nästan alltid bättre att börja med en art man tycker är intressant istället för någon "instegsmodell".

Enda nackdelen är att den kan vara defensiv ibland vid t.ex terrariebyte samt misstolka fingrar som mat om man inte är uppmärksam, så man bör vara försiktig. Sedan är brännhåren snäppet värre än t.ex Brachypelma och liknande, och just geniculata tvekar inte på att sparka dem, men fortfarande inte så farligt om man inte utvecklar allergi.


Det låter inte som att det blir något problem för dig eftersom du ändå inte tänker hantera den (du har helt rätt tänk). Så länge du använder petpinne (pensel eller sugrör) och fångstkopp istället för fingrarna vid terrariebyte och är på din vakt med brännhären kan jag varmt rekommendera en geniculata som första spindel.


17
8
Emma81:
Tack för ditt svar. Då känner jag mig bekväm med köpet. Ska bli så spännande! 

58
59
Daffas77:
[quote=Emma81]Hej!
Jag ska skaffa min första spindel och har fastnat för A. geniculata. Av flera anledningar. Jag tycker den är väldigt vacker. Det verkar vara en spindel man faktiskt kan se ofta. Den verkar vara matglad. Bli stor. Ganska lätt att få tag på och inte väldigt dyr. 

Har jag fått rätt intryck? 


Jag läser på om olika spindlar för att hitta min första. 

Vet att den inte får ha högt terrarium eftersom den hellre vill ha markyta och blir tung och inte får ramla från höjder. Vet att den kickar hår men det är jag inte orolig för. Jag skaffar inte spindel för att hantera den... Inte alls. Jag är egentligen ganska rädd för spindlar men är ändå väldigt fascinerad och har velat ha en spindel länge. Jag är alltså ingen som tror att spindlar är keldjur eller hanterar med händerna alls. 

Tittar på flera spindlar men återkommer till just denna. Avråder ni mig från att skaffa just denna som nybörjare?

 

Härligt att se en så nykter inställning till hobbyn. A.geniculata är en bra nybörjarspindel eftersom den ger så bra feedback både när det gäller mat och personlighet. Många nybörjare tror jag tröttar fort pga att dom köper en osynlig spindel som matvägrar i långa perioder.
/Henrik

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild