Min leopard gecko äter inte och har någon grå vätska i ögat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
loke112233:
Min leopard gecko börjar bli lite gammal hon är uppe runt 8/9 år åldern. hade inga problem med henne tills nyligen då hon inte ätit på ett tag, matade henne med vanliga mjölmaskar och testa kackerlackor när hon slutade äta men hon ville inte. Ända sättet vi har fått i henne något är genom att hålla det framför henne tills hon öppnade munnen och bet i det men nu ligger det bara i munnen och hon vägrar att svälja. 
Sedan har hon fått problem i ögat då det är någon tår liknande grå vätska i det. 
temperaturen ligger på 20-22 grader celsius. 
Hennes svans är det extremt smal för hon inte har ätit riktig på några veckor någon liten mask då och då. 
det var en himla stor paus mellan hennes ömsning det var något år innan hon ömsade. det var nyligen hon ömsade 


Alla svar är uppskattade :)

206
224
Danne72:
loke112233 skrev:
Min leopard gecko börjar bli lite gammal hon är uppe runt 8/9 år åldern. hade inga problem med henne tills nyligen då hon inte ätit på ett tag, matade henne med vanliga mjölmaskar och testa kackerlackor när hon slutade äta men hon ville inte. Ända sättet vi har fått i henne något är genom att hålla det framför henne tills hon öppnade munnen och bet i det men nu ligger det bara i munnen och hon vägrar att svälja. 
Sedan har hon fått problem i ögat då det är någon tår liknande grå vätska i det. 
temperaturen ligger på 20-22 grader celsius. 
Hennes svans är det extremt smal för hon inte har ätit riktig på några veckor någon liten mask då och då. 
det var en himla stor paus mellan hennes ömsning det var något år innan hon ömsade. det var nyligen hon ömsade 


Alla svar är uppskattade :)
Du kan ju höja värmen till 25 på kalla sidan och 35 på den varma sidan av terrariet...då kan ödlan kanske bearbeta maten som den ska.

302
254
Bowery:
Hmm, precis som danne säger, vad hän gör att du håller en Leo i tempspannet 20-22 grader?! Det är way to low! Den tiden jag hade lite leosar höll jag ca 27-28 grader överlag med en heat spot på ca 32-33 grader. 20 grader är förjävla lågt för arten. Höj tempen och ev ta den till veterinär angående ögat.

5087
3855
Tropfrog:
Förutom fel miljö så låter det som att din ödla behöver tas till veterinären.

Mvh
Magnus 

5
0
loke112233:
Tropfrog skrev:
Förutom fel miljö så låter det som att din ödla behöver tas till veterinären.

Mvh
Magnus 


veterinären har ingen mottagning av ödlor :(
ska testa att höja tempen som ni sa tack så mycket 

5087
3855
Tropfrog:
loke112233 skrev:


veterinären har ingen mottagning av ödlor :(
ska testa att höja tempen som ni sa tack så mycket 


Nu menade jag ingen specifik veterinär utan en veterinär. Självfallet skall det vara en som är specialicerad på reptiler. 

Hur länge har du haft ödlan?

Mvh
Magnus 

5
0
loke112233:
Tropfrog skrev:


Nu menade jag ingen specifik veterinär utan en veterinär. Självfallet skall det vara en som är specialicerad på reptiler. 

Hur länge har du haft ödlan?

Mvh
Magnus 

jag har haft ödlan i sedan tidigt 2016

169
38
Maaajaa:

Som föregående talare nämt så bör du besöka en veterinär för att säkerställa hennes tillstånd och mående så att det inte leder till andra konsekvenser.
Omgivningen påverkar mycket och jag skulle råda dig att lägga upp en bild här för att enklare kunna hitta eventuella fel som kan påverka geckons beteende. Har hon tillräckligt många gömställen, en vattenskål tillgängligt samt ett hyggligt substrat som kan tillfredsställa grävbehov m.m? Mycket kan spela roll i denna situation. Även temperaturen du nämnde som är på tok för låg för arten samt mikroklimat och temperaturgradienter som bör finnas.

Mvh Maja!


5
0
loke112233:
Tropfrog skrev:


Nu menade jag ingen specifik veterinär utan en veterinär. Självfallet skall det vara en som är specialicerad på reptiler. 

Hur länge har du haft ödlan?

Mvh
Magnus 

ska ringa veterinären imorgon direkt när de öppnar och ska lista ut hur jag fixar temperaturen, har en varme matta och vet inte exakta tempen på den men enligt  termometern ligger luften på 20-25grader men ska göra lite research 

5
0
loke112233:
Maaajaa skrev:
Som föregående talare nämt så bör du besöka en veterinär för att säkerställa hennes tillstånd och mående så att det inte leder till andra konsekvenser.
Omgivningen påverkar mycket och jag skulle råda dig att lägga upp en bild här för att enklare kunna hitta eventuella fel som kan påverka geckons beteende. Har hon tillräckligt många gömställen, en vattenskål tillgängligt samt ett hyggligt substrat som kan tillfredsställa grävbehov m.m? Mycket kan spela roll i denna situation. Även temperaturen du nämnde som är på tok för låg för arten samt mikroklimat och temperaturgradienter som bör finnas.

Mvh Maja!

tack Maja! fixar en bild så snabbt som möjligt 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild