Tips kring ovulation?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Efter brumeringen har min leopardgeckohona backat från maten. Jag har prövat att variera kosten med olika foderinsekter, men nej. Inget duger för tillfället. 

Brumeringen gick sådär då hon inte var i djup sömn. Jag lät henne vara och återgick sedan till de vanliga ljustimmarna men sedan dess har matvägran inte släppt.
Jag är medveten om att det ofta är djurhållningen i fokus kring olika beteenden, och det kan finnas några faktorer som jag b.l.a nämner senare. just nu verkar hon vara just extra känslig. Det är även värt att tillägga att hon tillfälligt fått byta vivarium eftersom att projektet kring hennes äldre vivarium nu håller på att bli Bioaktivt. Efter att hon fått det tillfälliga bytet så har hon mest klättrat upp på en ventilation och legat där och kikat ut rastlöst. Jag försöker då passa på att mata henne men då lägger hon benen på ryggen och vandrar vidare. För övrigt så har hon tillgång till vatten, belysning (exo terras lysramp), 4 gömställen och lite övrig dekor.

Varför jag funderar kring äggläggning är just därför att hon har blivit känsligare, "knorrar" då jag tillfälligt behövde förflytta henne, (för en extra spotrengörning i ett mindre utrymme samt kontroll av vikt, två flugor i en smäll helt enkelt) och är mer rastlös även en forfarande matvägran.
Nu låter detta kanske inte så farligt, tänkte vänta ut då hon inte tappat enorma mängder i vikt och se hur det går i.o.m just parningstider... har för mig att det var sen vinter -tidig vår det hela drar igång. Rätta mig om jag har fel, hittade nämligen inte så mycket information kring just månaderna.

Jag tänkte konstruera en laybox till henne och undrar om någon har erfarenhet kring substrat, djup av substrat, kontainer osv. 
För att förtydliga så lär det handla om infertila ägg (vad jag vet, inte träffat någon hos mig)
Iallafall, skriv om du har erfarenheter kring något som berör detta med ovulation!
Mvh Maja!


169
38
Maaajaa:
Kring ovulation och parningsäsongen, ska man mata sina parade leopardgecko honor med med extra mycket mat och oftare. Är det detsamma med alla honor trots att de inte mött en hane? På videos så nämst det att man ofta blandar ihop deras fatbody i magen med ägg, vad är deras fat body för något? 
Mvh Maja!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild