Bioaktivt eller inte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
Davidp:
Hej!
Är nybörjare inom detta och har planerat att skaffa en ögonfransgecko, har har gjort en hel del research, men jag tänkte fråga hör för att få 100% klarhet i denna fråga!
Vad är fördelarna med bioaktivt terrarium?
Finns det fördelar med att inte ha det?
Är det någon skillnad på lukt beroende på vilket man har?
Kan man ha plastblommor i ett bioaktivt terrarium också?
Vilka växter passar bäst att ha i ett bioaktivt?
Skötselråd?
Tack på förhand och ursäkta om frågorna verkar dumma, vill bara att ödlan ska ha det så bra som möjligt!

5060
3824
Tropfrog:
Jag ser ingen fördel med att köra sterila burkar. Mer jobb, mer lukt, inte lika fint och framförallt har det flera gånger bevisats för många olika djur att en steril miljö inte är det bästa för många djur. Har dock inte sett något specifikt om ögonfransgecko i steril miljö.

Det finns så många växter man kan ha med ögonfransgecko, att nämna en som är bäst är bara begränsande och onödigt. Lista istället ut vilka du vill ha och fråga här om det funkar.

Visst kan du ha plastväxter i bioaktivt,men varför?

Mvh
Magnus 

9
0
Davidp:

Okej, tack så mycket för svar! 

Lutar absolut mot bioaktivt, mer bara undran om det fanns nån fördel med sterilt! Helt ny inom detta så bättre att fråga en extra gång känner jag!

Hur sköter ni om era bioaktiva terrarium? Mer än att plocka bort det men ser liksom. Har läst att det räcker med att göra en helrengöring en gång var 5e år, stämmer det?
Tänkte även höra hur ni håller plantorna i fint skick? Räcker det med fukten man normalt har i terrariumet för att plantorna ska må bra?



5060
3824
Tropfrog:
Jag har ju mindre djur så jag bara handsprejar av avföring på inredningen så att den hamnar i botten. För större djur kan det vara fördel att plocka ut det man ser. Ju mer avföring som hamnar i botten desto kortare tid innan du behöver byta ut den. Så där är en av nycklarna till hur länge. Men det finns många fler, vad den består av, dränering, hur mycket organiskt material man tillför etc. Det enkla svaret är nog ändå att man bör byta bottenmaterialet när det börjar tappa sin struktur, blir kladdigt och dränerar dåligt. Bäst är att byta bara en del och sen vänta ett år till man byter resten  då slipper man ny inkörningsfas

Olika växter har olika behov på miljö. Om du valt rätt växter till din miljö är den enda skötseln som behövs att gallra ur överskott och sälja eller ge bort till andra inom hobbyn.

Mvh
Magnus 

654
341
Johnexotics:
 Bioaktivt är enkelt med. gör det oftas lättare hålla rent. efter jag började med det har jag bara fortsatt i alla mina burkar. 

55
9
Degus:
Jag har bioaktivt terrarium med snäckor, gråsuggor, hoppstjärtar och maskar.
Jag städar aldrig,  men jag tar bort lite av bottensubstratet, då och då, helt enkelt när det börjar bli fullt. Fyller på med lite kaninbajs, hösten och hackad halm, mest för att maskarna ska ha lite extra mat. 
Jag slänger in frön regelbundet, de leder upp vätskan från jorden och ökar luftfuktigheten. Lägger in mat till snäckorna och gråsuggorna, mwn annars sköter sig allt självt. Behöver aldrig spreja vatten i det och fuktigheten ligger mellan 80 och 95%, beroende på hur mycket växter som är där i. 

52
2
NillaLG:

Degus skrev:
Jag har bioaktivt terrarium med snäckor, gråsuggor, hoppstjärtar och maskar.
Jag städar aldrig,  men jag tar bort lite av bottensubstratet, då och då, helt enkelt när det börjar bli fullt. Fyller på med lite kaninbajs, hösten och hackad halm, mest för att maskarna ska ha lite extra mat. 
Jag slänger in frön regelbundet, de leder upp vätskan från jorden och ökar luftfuktigheten. Lägger in mat till snäckorna och gråsuggorna, mwn annars sköter sig allt självt. Behöver aldrig spreja vatten i det och fuktigheten ligger mellan 80 och 95%, beroende på hur mycket växter som är där i. 


får jag fråga, vad för slags frön? Gror de? Leder upp vatten... gräver du ner frön, ligger på ytan? Behöver luckra upp min jord så är intresserad av tips!


55
9
Degus:
NillaLG skrev:


 

får jag fråga, vad för slags frön? Gror de? Leder upp vatten... gräver du ner frön, ligger på ytan? Behöver luckra upp min jord så är intresserad av tips!


Sent svar, jag glömde av att kolla in här igen. 
Fröna är allt ifrån diverse örter som amn kan köpa tex basikila och sånt, till chiafrön, solros,mungbönor, havre, majs(popcorn). Fröhyllan hos ica helt enkelt. Även kryddhyllan, så som fänkål, vallmo mm. 
Allt som verkar helt, brukar gro, annars blir det helt enkelt mat till mikroorganismerna och bryts ner.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild