Bioaktiv bottensubstrat? För trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

35
4
Anna123swe:
Mirpa skrev:
Kvällsgoogling gav resultat, 30% sand och 70% matjord ska fungera för att bygga tunnlar i.

Hittade också något sådant, tack för tipset!!

121
69
Mirpa:
Anna123swe skrev:

Hittade också något sådant, tack för tipset!!


Nu återstår bara att komma på vilken jord man kan använda, och om det fungerar med torv istället... Mycket att fundera på! 

82
57
ApeMan:
100% naturlig torv fungerar fint. Jag har själv inte lyckats hitta någon annan jord som är utan tillsatt gödning på något sätt.
Däremot så har jag kört coco blocks, både grövre och nermald, som skall kunna funka som jord, och det verkar gå att tunnla i skapligt med. Blandar själv upp det med sand (leksand) och lite bark samt sphagnummossa. Då får man ett substrat som verkar hålla fukt ganska bra med.

302
254
Bowery:
1/3 coco husk, 1/3 ogödslad torv , 1/3 sand. Det kör jag,tycker det är en klockren blandning på substrat,funkar utmärkt till öken, likväl om man vill behålla lite fuktighet tack vare coco husken.

35
4
Anna123swe:
Bowery skrev:
1/3 coco husk, 1/3 ogödslad torv , 1/3 sand. Det kör jag,tycker det är en klockren blandning på substrat,funkar utmärkt till öken, likväl om man vill behålla lite fuktighet tack vare coco husken.

Åh, låter som en bra blandning. Tack för tipset och gissar även på att det går att använda som bioaktivt?!
Har ni även tips på gråsuggor får torrare klimat?

35
4
Anna123swe:
ApeMan skrev:
100% naturlig torv fungerar fint. Jag har själv inte lyckats hitta någon annan jord som är utan tillsatt gödning på något sätt.
Däremot så har jag kört coco blocks, både grövre och nermald, som skall kunna funka som jord, och det verkar gå att tunnla i skapligt med. Blandar själv upp det med sand (leksand) och lite bark samt sphagnummossa. Då får man ett substrat som verkar hålla fukt ganska bra med.


Åh, väldigt trevligt och intressant att höra olika blandningar. Var ibörjan av veckan på Bauhaus som säger att det är gödningfri och det större förpackningen av Torv (150l) påstod vara kravmärkt, då jag hoppas att den mindre son som jag köpte (40l) också är ett och går bra. Köpte även leksand (sandlådesand), men funderar på om jag borde sterilisera det (typ ungsbaka eller åtminstone tvätta det i vatten) eller om det går att använda direkt fårn förpackningen (vill onte ha insekter/småkryp och sådant med. Vad tror du är bäst? Och tack så mycket för tipset, låter som annars en bra blandning!

35
4
Anna123swe:
Mirpa skrev:


Nu återstår bara att komma på vilken jord man kan använda, och om det fungerar med torv istället... Mycket att fundera på! 

Håller med! Själv handlade jag torv 40l. Båda sa att de var jädningsfria med att på endast den större förpackningen av 150l påstås att vara kravmärkt, så jah hoppas att båda är (väntar på svar från kundservice) från Bauhaus.. mycket att tänka på ja..

121
69
Mirpa:
Anna123swe skrev:

Håller med! Själv handlade jag torv 40l. Båda sa att de var jädningsfria med att på endast den större förpackningen av 150l påstås att vara kravmärkt, så jah hoppas att båda är (väntar på svar från kundservice) från Bauhaus.. mycket att tänka på ja..


Det viktiga är väl att den är gödningsfri? Uppdatera gärna hur det går :) 

35
4
Anna123swe:
Mirpa skrev:


Det viktiga är väl att den är gödningsfri? Uppdatera gärna hur det går :) 

Båda två påstås att vara gödselfia, men vill inte riskera att ha med några gifter eller bekämpningsmedel.. Bekämpningsmedel är för att utrota insekter ju, men att ha ormen levandes bland sådana gifter hela tiden kan nog ej vara bra för dem, så jag vill vara på säkra sidan (^.^)

5099
3873
Tropfrog:
Jord med tillsatt gödning är ingen fara om det bara handlar om välkomposterad ekologisk gödsel. Det är konstgödsel man helst inte vill ha i.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild