Värmematta inne i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
0
Zeke:
Hej.Kan man ha en värmematta inne i ett terrarium som är byggt i trä om man kör med en termostat? Det kommer inte vara ständig fukt i bottenmaterialet.Mvh Mattias 

302
254
Bowery:
Förr använde jag matta på både hemmabyggda OSB samt formplyfa burkar. Det hände mig aldrig något,utan termostat.

5092
3863
Tropfrog:
Fråga tillverkaren vilken IP klass mattan har.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Zeke skrev:
Hej.Kan man ha en värmematta inne i ett terrarium som är byggt i trä om man kör med en termostat? Det kommer inte vara ständig fukt i bottenmaterialet.Mvh Mattias 


Fungerar felfritt för oss, vi kör dock inte med modell typ Exo terra utan vi kör med denna
www.bauhaus.se/varmematta-nelson-garden-230v?gclid=Cj0KCQjwr-SSBhC9ARIsANhzu15i-lcqXnAFmrm8a_ACJCSfDZpy29PQU8006N3_NADX4ON5b5rIcCsaAmxYEALw_wcB

Ligger på frigolit, sen matta sen marksten. Använder även värmekabel i terrarium på samma vis. och kör både med termostat på tre av dom och dimmer på dom andra två =)

5092
3863
Tropfrog:
Japp. IP64 borde funka bra.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Ursäkta att jag flikar in här..

Men jag har hört att man absolut inte ska ha värmematta INNE i terrariet pga risk för värmeskador på ödlan och brand?

209
109
Norrby89:
Jenna91 skrev:
Ursäkta att jag flikar in här..

Men jag har hört att man absolut inte ska ha värmematta INNE i terrariet pga risk för värmeskador på ödlan och brand?


Självklart är detta möjligt om man gör fel. Lägger man bara in den sen substrat ovanpå och kör max värme på mattan. Men då ska man förmodligen inte hålla på med värmemattor då man uppenbarligen inte har kunskapen eller är kapabel till logiskt tänkande.

Har själv frigolit under och sen 6kg tung marksten avanpå som täcker hela kabeln/mattan så djuret omöjligt kan komma åt mattan. Och sen självklart så regleras dom med antingen termostat eller dimmer. 

När det kommer till brand så handlar det ofta om att man använder mattor liknande dom exo terra har som är av sämre kvalite och skulle inte förvåna mig om 9 av 10 bränder är även handhavande fel och inte själva produkten. 

132
15
Jenna91:

Norrby89 skrev:


Självklart är detta möjligt om man gör fel. Lägger man bara in den sen substrat ovanpå och kör max värme på mattan. Men då ska man förmodligen inte hålla på med värmemattor då man uppenbarligen inte har kunskapen eller är kapabel till logiskt tänkande.

Har själv frigolit under och sen 6kg tung marksten avanpå som täcker hela kabeln/mattan så djuret omöjligt kan komma åt mattan. Och sen självklart så regleras dom med antingen termostat eller dimmer. 

När det kommer till brand så handlar det ofta om att man använder mattor liknande dom exo terra har som är av sämre kvalite och skulle inte förvåna mig om 9 av 10 bränder är även handhavande fel och inte själva produkten. 


Jag har blivit rekommenderad matta av uppfödaren jag köpt ödlan från, och en annan sa åt mig att köra på lampa för ödlan kan bränna sig på mattan eller så kan terrariet börja brinna. Terrariet är i formplywood.

ödlan har inte kommit än, men terrariet är i ordninggjort förutom värmen.

hur gör jag för att det ska vara säkrast? Uppfödaren har lagt mattan direkt emot botten, sen bottensubstrat. 


skriv gärna så utförligt som möjligt, är lite IQ-befriad :P 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild