Byta stickpropp på värmematta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
0
Zeke:
Jag har en värmematta som kabeln gått av precis vid stickproppen.Stickproppen är helgjuten på denna värmematta och jag funderar på om jag kan sätta dit en ny stickpropp eller måste jag slänga mattan? Mvh Mattias 

5061
3824
Tropfrog:
Zeke skrev:
Jag har en värmematta som kabeln gått av precis vid stickproppen.Stickproppen är helgjuten på denna värmematta och jag funderar på om jag kan sätta dit en ny stickpropp eller måste jag slänga mattan? Mvh Mattias 


Kan, jo det kan man ju. Men det är en olaglig installation och kan medföra att du står utan försäkringsskydd om det skulle orsaka brand. Visserligen är risken väldigt liten, men är du beredd att ta den? En ny matta kostar nog mindre än en månads hemförsäkring.

Mvh
Magnus 

62
131
Toke:
Det är inte alls olagligt att byta stickkontakten själv. Förutsatt att du har tillräcklig kunskap för att själv utföra arbetet så är det fritt fram. 

Mer info i ämnet finna att läsa på elsakerhetsverket.se

Mvh

Björn


5061
3824
Tropfrog:
Toke skrev:
Det är inte alls olagligt att byta stickkontakten själv. Förutsatt att du har tillräcklig kunskap för att själv utföra arbetet så är det fritt fram. 

Mer info i ämnet finna att läsa på elsakerhetsverket.se

Mvh Björn


Dubbelisolerad helgjuten ojordad kontakt får man inte byta eftersom man då bryter skyddet. Har man tillräcklig kunskap så vet man det. Är du elektriker?

Mvh
Magnus 

19
0
Zeke:
Tack för svaren.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild