könsmogen och parning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

95
43
JAReptiles:

jag har 1.1 kungspyton och jag vill tästa att para dom men hur gamla ska dom vara för att va könsmogna och hur ska dvalningen vara?


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Könsmogna runt 3-4år beroende lite på hur mycket mat dom fått, går dom i samma terrarium??

Finns lika många sätt att dvala en orm på som det finns ormägare :), du kan läsa mitt faktablad om blodpyton och få värdefulla tips där! Antar att det skulle gå att översätta dvalningen till kungspyton. Någon som har kungspyton hemma och dvalar dom kanske kan ge ett annat svar?


95
43
JAReptiles:

ja dom bor i samma terrarium och honan krånglar met maten


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Pytonormar för avel ska gå i egna terrarium, jag släpper ihop mina endast för parning. Att din hona krånglar med maten kan bero på väldigt många anledningar, ska du ha hjälp med det bör du skriva info om terrariet, ormarna & rummet dom står i. Finns det flera gömställen i terrariet? Skicka upp en bild brukar hjälpa.

Men jag kan hjälpa dig med frågor om parning & dvalning, en matvägrande kungspyton får du vända dig till någon annan :)


305
147
HenkePetersson:

Om honan krånglar och sträjkar med maten skulle jag avråda att para dem

Om du nu skulle para dem så hoppas jag på att dom har någon form av special gen och inte bara är helt normala, då det redan finns ett enormt överflöd av dessa så blir ungarna skit svåra att sälja.

Inte alls ovanligt att man får skänka bort normala kps för att dom inte går att sälja


163
34
Danne:

För det första skulle jag råda till att INTE ha dom i samma terrarium hela tiden. Själv brukar jag börja sänka temperaturen på natten en aning, från 30-31 på den varma sidan till 23-26 ungefär. Denna temperatur hålls alltså ungefär 12 timmar, och sedan går den tillbaka till det normala på dagen. Personligen börjar jag med det vid oktober.

Vid november så ska hanen till honan. Han är vid hennes terrarium/låda/whatever du använder i ca 3 dagar eller tills du ser att eventuell parning (lock up) är klar. Sedan bör hanen vila + äta (om han känner för det, vilket är då dom brukar sluta äta). Du kan fortsätta såhär varje vecka tills du ser att honan får ägglossning. Detta ser du genom att honan blir ovanligt tjock vid mitten av kroppen ungefär. Det ser ut som att hon har käkat en mindre handboll eller en väldigt stor råtta. Vid det här tillfället så kan du sluta para med hanen.

Sedan väntar du tills honan ömsar och räknar till 30 dagar (på ett ungefär). Då kommer äggen och du bör ha din äggkläckare igång.

Honan bör vara 1500g+ och 3 år gammal minst, och hanen räcker med 500g ungefär. Att din hona inte äter just nu gör inte så jättemycket (om hon inte är jättesmal såklart) för att dom brukar få upp aptiten när parningen är igång.

Jag har säkert glömt en del, så fråga på ! Detta är alltså hur jag gör. Alla verkar ha sitt eget sätt att göra detta på, men detta funkar för mig.


95
43
JAReptiles:

jag ska försöka få henne att gå upp lite hon väger just nu ca. 1,3kg sen ska jag skilja på dom funderade lite på att skaffa rack men får man ha de och vart köper man de? sen kommer jag vänta i 1-2 år innnan jag ska para dom 


305
147
HenkePetersson:

beroende på hur många ormar/ kps du har kan du skaffa hammar plast lådor och bygga ett rack efter lådornas mått. Har du redigt gått om pengar finns det vision racks med inbyggda värmeelement och dyl.. dessa kostar dock ett par tusen beroende på storlek etc sen har du lev kostnad från usa ovanpå det.


163
34
Danne:

Man kan även köpa rack här i Europa. Jag köper allt från LP Racks (lpracks.com) i Danmark. Det kostar såklart en saftig peng och kanske inte jättevärt om man bara har några få ormar (vet dock inte hur många du har). Men ja, rekommenderar LP3-racken starkt. Vision lådor är ju enligt många de bästa som finns just nu.

Annars kör en budget-version med hammarplast. Dom lär ju vara okej har jag hört.

 


305
147
HenkePetersson:

LP racsen är ju helt ok, dock inget för boa ägare:(, dom tillvärkar inga racks stora nog för adults vad jag kunnat se. vision gör! fast till dina kps finns där ju produkter som skulle passa

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild