Vattendjur Reeves kärrsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Nilla85:
Hej,
För några veckor sedan blev vi ägare till en tioårig Reeves kärrsköldpadda. Han är pigg och nyfiken. Solar på fm och är mest i vattnet på em, kväll och även på natten tror jag. 

Jag ställde iordning tillhörande utrustning på samma sätt som de tidigare ägarna hade det, förutom att jag lagt till akvariegrus. De hade inget underlag på botten.

Vattendjupet är ca 24 cm. Är det för grunt? Om det är för grunt, har ni tips på inredning han kan klättra upp på för att kippa efter luft. Idag ställer han sig på bakbenen och sträcker upp huvudet ovanför ytan med jämna mellanrum.

Jag har läst på en hel del, men har inte lyckats hitta något konkret om Vattendjupet. Bara att de är dåliga simmare men ändå inte ska ha det för grunt. 
Tacksam för vägledning!

593
551
Redfoot:
"Vattendjupet ska minst vara lika med sköldpaddans längd, men helst flera gånger djupare."
 Kopierat från Agrias sida om vattensköldpador.
/R

229
223
Formula76:
De är inte dåliga simmare.
Kanske inte simmar lika bra som vissa andra arter, men de är inte dåliga på att simma. Du bör ha så djupt du bara har möjlighet till så den kan röra sig.
Men du får gärna ha något de kan hänga och stå på när de tar luft.

5
0
Nilla85:
Tack för svar. Då låter det som att jag lätt kan fylla akvariet till toppen och ordna en landdel ovanför, samt rötter eller liknande som når ända upp till vattenytan. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild